De Stearns peddels

Stearns maakt twee soorten peddels. De ene is een relatief goedkope met vlakke bladen en de andere is een duurdere met hydrodynamisch gevormde schoepen en een beduidend lagere massa.
Hieronder links zie je de normale peddel en rechts de ergonomische.

normale peddel speciale peddel

Deze peddels functioneren naar verwachting. Ze zorgen op een efficiente manier voor voortstuwing. En beide types zijn splitsbaar. Voor transport en opslag kun je ze in vier delen uiteen nemen.

peddel in delen/paddle in parts

Het in elkaar zetten

Er kan soms een probleempje optreden bij het in elkaar zetten. Je kan dit herkennen door de peddels thuis een keer op te bouwen en te letten op het metalen dopje dat door een passend gat naar buiten komt.
Soms komt dat knopje niet helemaal naar buiten, doordat gat en pen niet optimaal uitgelijnd zijn. Soms kan je wat drukken en trekken om een en ander te verhelpen, maar soms moet het Stanley mes eraan te pas komen.

Wat foto's voor de duidelijkheid

Hieronder staan wat foto's om de tekst van deze webpagina wat te verduidelijken. Ik heb geen foto's van de bewerkingen meer want het idee voor deze pagina ontstond pas toen alles al klaar was.

Hier zie je het knopje dat naar buiten moet komen door het gat in het andere deel van de steel. Dit knopje kan soms niet helemaal naar buiten komen doordat de kunststof mantel verschoven is.


bewerkt gat/repaired hole

De foto is niet duidelijk, maar zwart beeldt nou eenmaal niet goed af. Als je goed kijkt, zie je dat er aan de mantel rond het gat gesneden is.
Je ziet hier ook dat ik de peddels eerst op maat heb gemaakt en vervolgens met gekleurde plakband een codering heb aangebracht op de stelen.

opbouwen/assembling

Op de foto hierboven zie je hoe de buizen in elkaar geschoven dienen te worden. Het is net als met de buizen van een stofzuiger. Als je heel goed kijkt, zie je dat de mantel hier het gat nog deels afdekt.

Hieronder kun je zien hoe het eruit ziet als het knopje net niet door het gat komt. Deze situatie is in scene gezet, maar in het echt ziet het er vergelijkbaar uit.

past bijna/fits almost

Optimaliseren van de passing

Er kunnen een aantal oorzaken zijn voor het niet volledig passen van de delen. De plastic mantel die om de aluminium buis zit kan:

  1. een gat deels bedekken
  2. aan een uiteinde over het metaal uitsteken
  3. het gat kan verkeerd geboord zijn
In het eerste geval, moet je met een scherp mesje de mantel wat bijsnijden tot het hele gat 'bloot' is. Je kan ook een vijl gebruiken maar de kans op beschadigen is dan te groot.

In het tweede geval snij je met je Stanley mes het hele overstekende deel van de mantel af. Je snijdt dus de mantel op exact dezelfde maat als de metalen buis.

Als het gat verkeerd geboord is (geval 3), moet je de buis die nu 'te lang' is met beleid in de bankschroef zetten en voorzichtig bijvijlen met een platte vijl. Controleer of de delen passen na iedere tweede vijlbeweging. Je neemt sneller materiaal af dan je denkt!

Page created June 2004,

Deze pagina is voorzien van googleBuster technologie