De 'Metzeler Indiana' kano.

In 1990 kochten we onze Metzeler Indiana kano. Metzeler was toen een bij motorrijders bekende fabrikant van banden. Hun rubber was van superieure kwaliteit. Op basis van die reputatie leek het geen dolle koop te worden. Hetgeen achteraf juist bleek te zijn.
We hebben de Indy veel gebruikt tot 1993. De zomer van 1993 was, zwakjes uitgedrukt, 'wat aan de magere kant'. Daarom hebben we die zomer minder gevaren.
In 1994 is onze dochter geboren en we vonden het onverantwoord om met zo'n klein ding te gaan varen. En er zaten ook de zeer hete zomers bij waarbij je met kleine kinderen op het land al erg op moet passen. Laat staan op het water in een kleine ruimte op water wat niet voor consumptie geschikt is.

Maar dat alles is nu voorbij. In 2002 hebben we een proefrit gemaakt op het Wilhelminakanaal en dat viel niet tegen. Maar.... de zomer van 2003 was weer veel te heet, dus die viel af om te varen.
Het begin van deze zomer (2004) was slecht, maar vanaf midden juli is de situatie gewijzigd naar het betere. En op 1 augustus hebben we onze eerste trip met de Indy weer gemaakt. En er komen er meer aan!

Ik heb de handleiding ingescand en die staat nu online: http://members.home.nl/jmr272/images/Metzeler.pdf

Het merk Metzeler

Metzeler was een fabrikant van auto- en motorbanden. En ze deden in de betere opblaasbare boten. Dus niet de modellen van dun PVC voor in het zwembad en aan het strand.
Nee, Metzeler streed met Zodiac om de bovenkant van de markt. Metzeler maakte twee productlijnen:

Aan het begin van de 90-er jaren heeft Metzeler de handdoek in de ring gegooid. De patenten werden aan Zodiac in Frankrijk verkocht en de fabriek werd overgedaan aan Grabner in Oostenrijk. Het is nog steeds te zien aan de modellen van beide fabrikanten. Laten we zeggen dat die nog steeds 'sterk ge-inspireerd' zijn door de Metzeler modellen.. ;o)

Momenteel maakt Grabner vooral de Adventure serie en Zodiac maakt de Indio serie onder de merknaam Jumbo. Stearns maakt ook een opblaasbare kano maar die is toch van een totaal andere constructie dan Jumbo/Zodiac en Grabner.

Stearns maakt in feite een slappe binnenband die wordt omhuld door een hele zware en sterke buitenmantel. De binnenband zorgt voor de drukopbouw en de mantel zorgt voor de vorm en de duurzaamheid. Hierdoor kunnen twee goedkope materialen worden gebruikt om een hoogwaardig product af te leveren.

Metzeler, Zodiac en Grabner hebben een andere manier van werken: ze gebruiken een sterk laminaat als drukhouder. Dit laminaat bestaat uit meerdere lagen rubber en micro-vezel dat gevulcaniseerd is tot een dunne en sterke mat. Een dergelijke boot kan een hogere wanddruk aan dan een 'binnenband-boot'. Hierdoor vaart ie even goed als een starre boot.
We zijn wel zuinig op onze Indy, maar als het moet kunnen we er makkelijk mee over een stel dikke takken heen varen. Er zitten dan ook enige strepen op de bodem. Maar niks onverantwoords.

Vergelijkbare ontwerpen

Hieronder staat een lijst met opblaasbare kano's. Deze lijst is niet bedoeld om compleet te zijn. Ook word ik niet gesponsord door een van de fabrikanten, dus als ik er een of meerdere mis: het is per ongeluk.
De lijst is bedoeld als startpunt. Zoek je eigen model op basis van budget, eigenschappen en beschikbaarheid. En daarna het water op!

Wat plaatjes

Metzeler Indiana, model 1990

Hier zie je een zij-aanzicht van de Metzeler Indiana. De boot ligt op het gazon voor het huis. De boot is 4,50 meter lang en 1 meter breed. Het is dus een forse boot. Niet geschikt voor te smalle riviertjes.

Metzeler Indiana valves and seams

Dit is een afbeelding van de drie hoge druk ventielen. De Indy mag veel harder opgepompt worden dan de Airiks.
Kijk ook eens naar de naden. Deze zijn ultrasonoor gelast. De touwen zitten standaard op de boot, net als de D-ringen.

Metzeler Indiana: front seat. Metzeler Indiana: rear seat.

Een afbeelding van hoe de zitjes in de boot worden gemonteerd. De plankjes worden met touwen vastgerijgd aan grote flappen die ultrasonoor zijn vastgelast aan de luchtkamers.

Opberg ruimte voor de Indy

Als de Indy niet gebruikt wordt, ligt ie plat op zijn buik, zonder vouwen opgeslagen tegen het plafond van de garage. Hierdoor ligt ie altijd donker en vorstvrij en lijdt de rubber minimaal.

Actiefoto's

De Indy in Moergestel, 2004 Pa, achter in de Indy, op de Reusel, 2004 Marivin, 2004 De Indy in slappe toestand, Reusel 2004

Onderhoud

Een rubber kano heeft weinig onderhoud nodig. Je hoeft hem nooit te verven en hij neemt ook maar weinig ruimte in als je hem niet gebruikt. Maar er is wel enige onderhoud nodig. Klein onderhoud dat toch de nodige discipline vereist...

Page created July 2004,

Deze pagina is voorzien van googleBuster technologie