Varen in een opblaasbare kajak: de Stearns IK 116/140.

Onze zomersport is kajakvaren. We hebben in Duitsland een stel opblaasbare kajak's gekocht van het merk Stearns, type IK 116 (hier onder) en IK 140 (rechter kolom):

IK 116 / Airik I IK 140 / Airik II

Hier zijn die dingen namelijk zoveel duurder, dat we per kajak een pomp, peddels en helmen konden kopen en NOG geld overhouden! Plus gratis transport vanuit Duitsland naar Tilburg.

Wij kochten onze kajak's via Internet (je weet wel, je zit er nu zelf ook op) bij het duitse bedrijf Kajakwelt.

In 2004 scheelde het meer dan €120 per kajak om in Duitsland te kopen. Jan Arts, de eigenaar van Kajakwelt, is gewend aan export naar Nederland, dus kijk er maar eens rond en schrijf hem een E-mail. Ik kan Kajakwelt zeer aanraden.

Ja, ik moest vooruit betalen. Nee, ik ben niet geflest. Niet alle handelaren hebben de typische hollandse mentaliteit als je eenmaal betaald hebt.
En waarom zijn ze zo goedkoop? Heel simpel: ze kopen groot in (ik denk dat ze minimaal 50 kajak's per soort tegelijk inkopen want begin juni 2004 'hadden ze nog ruim 20 IK-116's in huis' en dat kan alleen maar betekenen dat hun bestel eenheden groter dan 20 zijn) waardoor ze interessante kortingen kunnen bedingen. Veel meer korting in ieder geval dan Jan Doedel die er iedere keer een of twee bestelt bij een importeur. Het voordeel van de grootschalige inkoop wordt daarna doorgegeven aan de klant. Iets wat in nederland vroeger ook heel gebruikelijk was. Althans voor de tijd dat de economen de dienst gingen uitmaken.
Hoe dan ook, Kajakwelt is zeer veel goedkoper en dus zie ik geen reden om toch lokaal te kopen.

Lang leve het vrije verkeer van goederen in de EU!

Ik heb de handleiding van deze kajaks vertaald naar het nederlands. Klik op de link in de navigator.

Verschillen tussen de IK 116 en IK 140

Er zijn maar weinig verschillen tussen deze twee kajaks. In feite gaat het om een andere lengte en een ander draagvermogen. Ik heb deze verschillen in de onderstaande tabel opgesomd.

IK 116 IK 140
Naam Airik 1 Airik 2
Lengte 295 cm 356 cm
Draagvermogen 130 kg 220 kg
Beenruimte 125 cm VEEL!
Stoeltje Nee Voorste positie
Gewicht 15,5 kg 21 kg

Neem ik een IK 116 of een IK 140?

Een IK 116 is een ideale kajak voor 'normale' mensen. Onder 'normaal' versta ik hier vooral de bouw en het postuur van de inzittende.

Als je kleiner dan 1,80 meter bent dan is een IK 116 ruimschoots groot genoeg om comfortable in te zitten. Ben je echter langer dan 1,90 meter, dan kan je beenruimte aan de krappe kant zijn, met een gesloten spatzeiltje. Ikzelf ben 1 meter 96 en MET surfschoentjes aan zat ik krap en op blote voeten was het net te doen.
Hieronder staat een makkelijke methode om te bepalen of een Airik 1 of 2 gewenst is. Deze methode is vrijblijvend! Ik geef geen garantie want het is een richtlijn, meer niet. Als je beenruimte tussen 120 en 125 cm uitkomt ga dan ergens passen.

Een andere reden om een IK 140 te nemen is bergruimte. Als je spullen mee moet nemen (denk aan een pomp, wat eten en drinken en eventueel wat droge kleren of een handdoek) dan is het zonder meer te overwegen om een IK 140 te kopen.
Maar de beste reden om een IK 140 te nemen is gewoon als je met zijn tweeen moet of wilt varen. Let wel op het maximale draagvermogen van de boot, want als ie flink water maakt, kan ie kapseizen.

Is een IK 116 groot genoeg voor mij?

Hiervoor moeten we weten hoeveel ruimte je nodig hebt... Dat gaat heel eenvoudig:

Je hebt nu de afstand die je nodig hebt om met gestrekte benen te kunnen zitten.

Als deze afstand kleiner is dan 120 cm dan is een Airik 1 (IK 116) groot genoeg voor jou.

Kinderen en kajak's.

Vraag aan een 10 jarige of ie sterk genoeg is om zelf te peddelen, vele uren achtereen. Het antwoord zal universeel zijn: JA PA! En pa gelooft dat dan natuurlijk. Ook al zou ie beter moeten weten.
Marjanne heeft meer uithoudingsvermogen dan haar klasgenootjes. 50 km fietsen doet ze met d'r ogen dicht. Maar 3 uur kajak-en is toch een ander verhaal. En dus hebben we besloten dat ze voorlopig veroordeeld is tot samen met een volwassene varen. En dus moet dat in een IK 140.

Het kind zit natuurlijk voorin zodat het constant in de gaten gehouden kan worden en kan peddelen zolang het zelf wil. De volwassene moet dan het leeuwendeel van de voortstuwing verzorgen en zich aanpassen aan het peddelritme van het nageslacht.
Ik kan nu alleen zeggen dat een 10 jarige te klein en te zwak is om langdurig in een eigen kajak te zitten. Ik kan niet zeggen op welke leeftijd ze sterk genoeg zijn om alleen te varen. En alleen de kracht is natuurlijk niet alleszeggend. Ze moeten ook geconcentreerd genoeg kunnen zijn. Denk eraan dat stroomafwaarts varen goed zal gaan, maar je moet ook regelmatig stroomopwaarts varen. Al was het alleen maar om bij een stuw weg te komen. Of om terug te gaan naar de plek waar je aan of uit het water kan komen...

Zoals ik het nu zie: kinderen onder de 12 jaar zijn te klein en niet sterk genoeg om zelf lange trips te maken. Bovendien willen ze spelen en op een rivier kan dat niet. Daar moet je constant opletten als je met de stroom mee gaat en stroomopwaarts moet je nog eens flink kracht kunnen zetten ook.

Dus een gezin met 2 ouders en 1 kind doen er het best aan om een Airik I en een Airik 2 aan te schaffen. Daarmee kunnen ze vooruit zolang het kind niet sterk genoeg is om zelf langdurig kracht te leveren.
Een Airik 2 is nooit weggegooid geld. Als de kleine groot genoeg is voor een eigen Airik 1, dan kan de (sterkste) ouder zelfstandig de tweezitter varen en zodoende wat meer bagage meenemen. Daarmee worden langere tochten mogelijk.

Veiligheid op het water.

"Ja, maar ik heb mijn C diploma!" hoor je ze zeggen als je ze een zwemvest voorhoudt. En dan heb ik het niet over de kinderen... :o) Nee nee, de ouderen kunnen er ook wat van. Want waarom zou je op een traagstromende nederlandse rivier van 1,5 meter diep een zwemvest aandoen? Of zelfs een HELM opzetten?

Een zwemvest doe je gewoon altijd aan. Dat is een hulpmiddel voor als je om wat voor reden dan ook je bewustzijn verliest en te water geraakt. Overkomt je dat op het land (flauw vallen) dan is er weinig aan de hand. Je staat op en leeft verder.
Op het water is dat anders. Kom je bewusteloos op je buik te liggen dan is er een grote kans dat je verdrinkt. Ook al heb je alle bekende zwemdiploma's tot en met Z. OK, de kans dat het gebeurt is niet zo heel erg groot, maar als het gebeurt en je hebt geen drijfhulpmiddel aan dan zijn de gevolgen dodelijk.
Hieronder som ik enkele redenen op om helm en zwemvest te dragen:

Dertig euro kan het verschil uitmaken tussen leuk leven en tragisch sterven. Een helm hoeft ook niet meer te kosten. Dus voor EUR 60 doe je alles wat je kunt om de risico's zeer klein te houden.

Zwemvest en helm in de kajak zijn hetzelfde als veiligheidsgordels en airbags in de auto. Als je ze niet nodig hebt, 'sta je voor schut'. Maar bij het eerste het beste ongelukje zijn ze het verschil tussen jong sterven of oud worden.

Gereedschap.

Een beetje een misleidende titel: gereedschap. Waar ik het over wil hebben zijn de dingen die je nodig hebt om met een Airik te kunnen varen. Hieronder worden ze aangestipt:

Artikel Details
Pomp Wij hebben een aantal pompen, een stel die we eigenlijk voor de Metzeler Indiana gebruiken, plus een nieuwe.
Voor de Airiks gebruiken we vooral de Stearns blaasbalgpomp. Deze pomp is compact en weegt niet veel. De slang kun je aan de pomp vastschroeven. En het belangrijkste: per slag pompt ie 5 liter lucht de kajak in. Binnen 5 minuten heb je een complete Airik 1 opgeblazen.
Peddels Er bestaan veel peddels. Wij hebben twee soorten, beiden van het merk Stearns. Beide soorten hebben verstelbare bladen zodat je de twee bladen in lijn of gedraaid kunt gebruiken.

De peddel hierboven is een 'normale' peddel. Hij kan in vier delen worden gesplitst waardoor het transport een heel stuk makkelijker wordt. De peddel is van binnen volgeschuimd waardoor ie lichter is dan water en dus blijft drijven.
De peddel kan in twee standen worden gebruikt (haaks en in-lijn).

De onderste peddel is een 'performance' peddel. De bladen kunnen niet in twee maar in drie standen worden versteld. Verder zijn de bladen asymmetrisch en hydrodynamisch gevormd. Hierdoor kun je je energie directer op het water overbrengen. Ook deze peddels zijn splitsbaar in vier delen.
De 'Performance' peddels zijn wel wat duurder. Maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug. Zo is ook de buis anders gevormd. Deze peddels hebben ovale buizen waardoor ze perfect in je hand liggen. Ook de lengte is iets groter (240 in plaats van 210 cm). En ondanks al deze extra's zijn ze nog lichter ook.
Helm Er zijn vele soorten en maten helmen. Bepaal eerst de omtrek van je hoofd (net boven je wenkbrauwen) alvorens een helm te kiezen en kopen. In Nederland is de goedkoopste watersporthelm goed genoeg. Tenzij je een te groot hoofd hebt.
Zwemvest Een zwemvest is een drijfhulpmiddel. Het geeft je wat meer opwaartse kracht. Zwemvesten koop je op basis van lichaamsgewicht. Een doorsnee vest levert 50 Newton (ongeveer 5 kg) extra opwaartse kracht.
Een zwemvest is een drijfhulpmiddel waarmee je nog kunt zwemmen. Het draait je NIET automatisch op je rug.
Reddingsvest Ook een reddingsvest is een drijfhulpmiddel. De belangrijkste verschillen zijn:
  • Een reddingsvest heeft alleen aan de voorkant drijfkussens
  • Een reddingsvest heeft een grotere kraag met drijfkussens erin
Hierdoor draait een reddingsvest de drager altijd met zijn hoofd naar boven. De grote kraag (met drijfvermogen erin) zorgt ervoor dat je nooit met je neus of mond onder water kan komen.
Reparatie setje Dit is een beetje een nutteloos ding om bij je te hebben op korte trips. Als je een lek moet repareren, dan moet de boot schoon en vooral droog zijn. En na het plakken moet de lijm een uur of 12 uitharden.
In de reparatie set zit echter ook het reserve ventiel. En dat moet je altijd minimaal 1 per drie boten bij je hebben. Mocht je om wat voor reden dan ook een keer een ventiel kapot draaien, dan schroef je het reserve ventiel in en gaat gewoon verder.
Thuis gekomen kun je dan kijken of en hoe je het kapotte ventiel nog kunt herstellen.
Draagtas De Airik's komen in een mooie stevige nylon draagtas bij je aan. Die tas heeft sterke ritssluitingen waardoor je je boot makkelijk kunt transporteren en opslaan tussen trips.
Bewaar die tassen goed en vergeet ze ook niet als je het water op gaat. Als je ze op de oever laat liggen zijn ze waarschijnlijk weg als je terug komt.
Smeer de ritssluiting ieder jaar door met de achterkant van een kaars over de gesloten sluiting te ratsen. Stearine (waar de kaars van gemaakt is) is een uitstekend droog smeermiddel.
DRINKEN! Zorg dat je ergens wat te drinken meeneemt. Want je zit wel op het water, maar in Nederland is het water nergens van dergelijke kwaliteit dat je er van kan drinken zonder ziek te worden.
Neem GEEN limonade of andere suikerdrankjes mee. Water of 'sport drankjes' zijn toegestaan. Van de rest krijg je alleen maar meer dorst.

Voorkom vochtverlies. Het kan je vakantie behoorlijk verzieken. Ik spreek uit ervaring. In 1992 zijn we (bij 35 graden) van Borculo naar Eibergen gevaren in de Metzeler. De volgende dag had ik koorts en rillingen (het was nog steeds 35 graden buiten). Naar de apotheek toe. Die zag dat ik vochtverlies had.
Op 8 uur peddelen kun je makkelijk 5 liter vocht kwijtraken, speciaal op snikhete dagen. Dus: veel drinken, ook als je weer aan land bent.

Page created July 2004,

Deze pagina is voorzien van googleBuster technologie