Handboek voor Stearns opblaasbare kano's.

BELANGRIJK

Voor je begint met je kano moet je deze handleiding een keer grondig doorgelezen hebben. Dit handboek bevat belangrijke veiligheids informatie plus onmisbare onderhouds en reparatie tips.

Voor kontakten: Kajakwelt of anders de importeur voor Europa:

   Bernhardt Apparatebau
   ABC Strasse 16
   D-22880 Wedel
   Duitsland
   
Ik, de eigenaar van deze website, heb de manual vertaald en hier en daar wat toegevoegd. Sommige van die toevoegingen staan wat los van het eigenlijke onderwerp maar ik vond ze wel essentieel.
Als je alleen de Stearns tekst wilt lezen dan kan dat ook. In het engels of duits.

Inleiding

Welkom in de opwindende wereld van het kanovaren. Als kersverse eigenaar van een Stearns kajak hopen we dat je alle mogelijkheden van deze boot ten volste kunt benutten. Dit handbook is bedoeld om je te wijzen op de verantwoordelijkheden die je hebt als het gaat over onderhoud en gebruik van deze Stearns opblaasbare kajak.
Er bestaan twee maten opblaasbare Stearns kajaks:

Beide kajaks zijn op gelijkaardige manier gemaakt. Zoals je in figuur 1 kunt zien, zijn er drie afzonderlijke luchtkamers. Kamers 1 en 2 vormen de huid van de kano. Kamer 3 is de bodem.
De onderkant van deze kano bestaat uit een zware kwaliteit PVC 'Tarpaulin' terwijl de bovenkant bestaat uit een sterk en waterafstotend weefsel die mede bepalend zijn voor het mooie uiterlijk.

Binnenin de omhulling zit een sterke PVC worst die bestaat uit twee afzonderlijke helften. Als de worst wordt opgeblazen, komt de omhulling onder spanning te staan en wordt de boot stijf gemaakt.
De omhulling vangt hierbij de krachten van de op druk staande worst op. Hierdoor wordt de boot stijver dan een typische 'speelgoed boot' voor kinderen en de prestaties komen zeer dicht in de buurt van een 'normale' kajak.

Belangrijke informatie..

Disclaimer!

Eerst een typisch amerikaanse waarschuwing:

'Gebruikers van deze kano gaan akkoord met de aan de kanosport verbonden risico's van verzuipen of gewond raken tijdens het varen op het moment dat ze voor het eerst in de boot stappen. Ze gaan er automatisch mee accoord dat alle voorschriften qua veiligheid, varen en onderhoud op de letter worden uitgevoerd.'

Wat een onzin zeg. Alsof fietsen of treinreizen wel veilig zijn.

Verantwoordelijkheden van de eigenaar/gebruiker.

  1. Draag altijd een CE gekeurd zwemvest of een reddingsvest.
  2. Deze boot is GEEN drijfhulpmiddel of zwemhulpmiddel.
  3. Lees deze handleiding meerdere malen door.
  4. Voer alle opblaas en onderhouds instructies zorgvuldig uit.
  5. Plaatselijke regels en gevaren voor het varen in een boot moeten in de gaten gehouden worden.
  6. De omgeving moet bekend zijn bij de schipper. Let daarbij vooral op stromingen, eb/vloet en andere gevaren in en om het water waarin je gaat varen.
  7. Alle andere gebruikers van deze boot moeten op alle specifieke punten gewezen worden.
  8. Deze kajak moet onder alle omstandigheden worden gebruikt in overeenstemming met alle door Stearns opgedragen voorschriften.

GARANTIE.

Vul nu eerst de garantiekaart in die op de achterkant van de handleiding is gedrukt.
Op deze kaart moet je onder andere het typenummer van de kajak alswel het 'boegnummer'ofwel 'HIN' vermelden. Het typenummer is '116' of '140' naar gelang de lengte van de boot. Het boegnummer is een code van 12 tekens dat aan de achterkant van de kano te vinden is. Het boegnummer is als volgt opgebouwd:

Je moet het HELE boegnummer op de kaart invullen, van de 'X' tot en met het laatste cijfer.

HET GEBRUIK.

Deze Stearns opblaasbare kajak is ontworpen voor persoonlijke recreatie doeleinden en niet geschikt om te dienen als vaartuig in een verhuurbedrijf of iets dergelijks. De kajak kan op meerdere soorten water worden ingezet. Iedere soort water heeft zijn eigen gevaren en daarmee samenhangend ook eisen die aan de vaardigheid van de schipper gesteld mogen worden.

Zorg er zelf voor dat je over voldoende ervaring en behendigheid beschikt alvorens je een bepaalde soort water betreedt.
In geval van twijfel: raadpleeg een plaatselijke kanoclub of kijk op internet voor tips en hints.

OPPOMPEN.

Het beste kun je de Stearns balgpomp gebruiken. Die is licht in gewicht maar kan toch 5 liter per slag inpompen. Bovendien heeft ie een hele mooie sluiting en kan erg plat worden opgevouwen. Handig voor onderweg.

Een andere optie is een dubbelwerkende pomp zoals die door Stearns maar ook door andere fabrikanten worden geleverd.

Deze pompen komen standaard met de juiste vulnippels die passen op de ventielen van de boot.

Gebruik NOOIT:

voor het opblazen van je boot. Hiermee heb je de druk niet in de hand en voor je het weet heb je je boot letterlijk opgeblazen met een mogelijk onherstelbaar lek als gevolg.

Pomp je boot op volgens het onderstaande schema. Als je deze volgorde NIET aanhoudt kan je de 'binnenband' onherstelbaar beschadigen.

  1. We beginnen met het indraaien van de ventielen. Zorg ervoor dat de onderste helft van de ventielen lekker strak op de boot aansluiten. Als dat zo is, draai dan het kapje van de ventielen los.
  2. Pomp het zitgedeelte (kamer 3) als eerste op. Hiervoor kan het zijn dat je de pompnippel een stukje moet inkorten met een Stanley mes. Pomp het zitgedeelte op tot er duidelijk lucht inzit, zonder dat het hard aanvoelt.
  3. Pomp nu het binnenste compartiment op. Gebruik hiervoor het ventiel dat het dichtst bij de voorkant zit. Pomp tot er duidelijk lucht in de 'worst' zit maar de boot moet 'slap' blijven.
  4. Herhaal dit voor het buitenste compartiment (achterste ventiel). De boot begint nu vorm te krijgen maar hanteert nog als een slappe knakworst.
  5. Zorg ervoor dat de twee ventielen precies onder de opening en afdekflappen zitten. Zo nodig een beetje friemelen tot dat zo is.
  6. Pomp nu in meerdere 'sessies' gelijke hoeveelheden lucht in beide kamers tot de meeste kreukels uit het rubber zijn. De boot voelt dan al een beetje hard aan. Let er op dat je de boot niet te strak oppompt.
    Het mooiste is het als je iedere kamer twee slagen lucht inpompt en dan naar de andere kamer wisselt. Doe dit op druk brengen op je gemak. De levensduur van de boot stijgt naarmate je hier meer tijd besteedt.
  7. Breng nu de bodem nog wat verder op druk maar zorg dat ie niet te strak komt te staan.
  8. Controleer nogmaals of de ventielen goed dichtzitten. Dit kan je doen door Draai desgewenst de ventielen iets harder aan. Maar niet te vast. Gebruik je gezonde verstand.
    Als de ventielen goed luchtdicht zijn, draai dan de kapjes op de bovenkanten van de ventielen. Ook hier weer: vast, maar niet knoervast!
  9. Doe nu de flappen over de ventiel openingen. Zorg dat de klittenband goed vastzit en dat ook de gespen (niet te) strak vastzitten. Het klepje moet zo strak zitten dat de ventielen beschermd zijn, maar de boot mag er niet door vervormen. Ook hier weer: gebruik je gezond verstand.
Bij het uittesten van de boten kwam ik erachter dat de adapters van de pomp niet aansloten op het ventiel van de bodem. Maar omdat ik thuis was kon ik de pomp adaptor gewoon op maat maken en was alles snel opgelost.

Ben dus slim en test de boten eerst een keer thuis, in de huiskamer, uit. Op het gazon kan ook, maar dan heb je kans dat er een souvenir van een hond aan je boot zit na binnenkomst...

WAARSCHUWING.

Pomp de kajak niet te strak op. Te strak oppompen is de belangrijkste reden voor het ontstaan van lekken. Ga door me pompen tot de meeste kreukels uit de scheepshuid weg zijn en tot de scheepshuid strak aanvoelt (tik erop met je vingers).

PAS OP!

De druk in de boot verandert door de weersgesteldheid! In koud water zal het volume van het gas afnemen waardoor de druk lager wordt. Als dit je overkomt, ga dan naar de wal en pomp je boot wat bij (boot moet op de wal liggen).

De druk zal stijgen als er veel zon is of als het water veel warmer is dan de lucht (iets waar je in Nederland niet zo bang voor hoeft te zijn). Het gasvolume zal dan toenemen waardoor de druk stijgt.
Ga weer aan wal en laat wat lucht weglopen door de ventielen even open te draaien. Wees wijs en doe dit NOOIT OP HET WATER!

Zoals al eerder gezegd: gebruik je gezonde verstand!

Leg je kajak daarom ook nooit in de felle zon als je zelf op de wal bent. De kajak zal snel opwarmen en daarbij kan de druk oplopen tot waarden die schadelijk zijn voor de scheepshuid en de 'binnenband'.

Aanbevelingen voor je uitrusting.

Ga altijd na welke plaatselijke omstandigheden er gelden en hoe jij daarop moet reageren. Speel op veilig en denk vooruit, voor je je boot in het water legt. Stearns maakt een groot aantal spullen die voor watersporters van levensbelang kunnen zijn. Dit loopt van peddels via zwemvesten tot complete neopreen duikpakken. Voor meer informatie kun je terecht bij de websites van Kajakwelt of van Stearns zelf. Er is ook een Secumar website, maar die levert minder informatie.

Opmerkingen voor het gebruik.

Stearns kajaks zijn bedoeld om met een dubbelblads peddel (kano peddel) te worden gebruikt. De IK 116 en IK 140 worden exclusief peddels geleverd, dus hou daar rekening mee. Stearns maakt zelf hele mooie peddels. Hun standaard peddel is gemaakt van aluminium met rechte bladen.
Een beter model is hun 'Performance' peddel die anatomisch gevormde bladen heeft en een veel dunnere steel. Hierdoor is deze peddel lichter in gewicht. En door de betere vorm 'pakt ie beter water'.

Deze kajaks zijn breder dan standaard zeekajaks waardoor ze stabieler aan kunnen voelen. Maar pas op, want zoals alle smalle en ondiepe vaartuigen kan ook deze kajak makkelijk omslaan doordat het zwaartepunt veelal toch nog boven water ligt. Let er dus op, dat je compenseert voor schuinhangen. Ter bescherming is het dus ALTIJD aan te raden om minimaal een zwemvest te dragen. Want eskimoteren lukt niet met een opblaasbare kajak!
Peddel met korte, gelijkmatige en vloeiende bewegingen. Zorg dat de peddel dicht bij de boot in het water gaat en hou de peddel zo laag mogelijk. Trek met een hand en duw met de andere, alsof de peddel om een onzichtbaar scharnier ter hoogte van je navel draait.
Als de neus van de kajak waggelt, gebruik je meestal teveel kracht tijdens het peddelen. Trek en duw dus minder hard aan de peddel en maak de slagen wat korter.
Je kunt vaak snelle bewegingen maken door even terug te peddelen of aan een kant te remmen. Er zijn veel kano verenigingen en internetsites die je kunnen helpen met het aanleren van deze truuks. Ook zul je er kanovrienden maken en van plekken vernemen waar het goed kanovaren is. En de 'oude rotten' kunnen je veel vertellen over hoe je veilig te water gaat en veilig weer thuis komt ook.

Als je vaart op meren of ander stilstaand water, zul je snel leren wat deze kajak voor je kan betekenen. Zijn stijve huid en de kieltjes aan de onderkant zorgen ervoor dat ie vaart als een 'harde' kajak, zelfs met zijwind. De tweepersoons kajak heeft een vouwbaar zitje dat op maat kan worden ingesteld. En je kunt het dekje meer of minder openritsen. Als je alleen in de tweepersoons IK 140 vaart kun je overwegen om wat meer naar voren te gaan zitten.

Maar gebruik de 1 persoons kajak nooit met meerdere personen.

Het varen op stromende rivieren kan heel enerverend zijn. Maar er zijn risico's en gevaren. Zeker op snel stromende rivieren zal er meer slijtage optreden aan je boot en peddels. En als je niet goed bekend bent met de rivier of gewoon even niet goed oplet, dan kan je gewond raken of verdrinken. Jij, en je passagier (in het geval van de IK 140).

In 'whitewater' rivieren moet je zeer ervaren en sterk zijn om te overleven. Je moet de rivier door en door kennen. En zelfs dan kan de ervarenste 'river runner' nog een steek (of een peddel) laten vallen met fatale gevolgen. Wat Meryll Streep kon in 'The river wild' is meer Hollywood trucage dan werkelijkheid.
Overtuig je van de omstandigheden en de verwante gevaren voor je aan wildwater tochten begint. Overtuig je ook van je eigen kwaliteiten: ben ik echt wel goed genoeg om hier doorheen te komen?
Kanovaren is geen computerspelletje. Je hebt maar 1 'life' en een 'replay' is er niet bij. Ook 'Undo' is iets wat niet voorkomt bij kanovaren onder extreme omstandigheden.

Overtuig je van de risico's van dergelijke tochten en vraag jezelf af of je die risico's met die gevolgen wilt aanvaarden om later een stoer verhaal te kunnen vertellen. Dat verhaal kun je TOCH wel vertellen.. :o)

WEES VOORZICHTIG!

Bij alles wat je doet in en met je Stearns kajak, geef het hoogste belang aan veiligheid. Ga alleen weg als iedereen een goedgekeurd zwemvest aanheeft en een goedgekeurde helm op zijn/haar hoofd. Zorg er ook altijd voor dat iedereen zijn zwemvest altijd DICHT heeft. Een open vest werkt niet. Net als een helm waarvan het kinbandje los hangt. Als je wilt stunten, dan ga je maar naar de Piranha in de Efteling!
Bestudeer het gebied waar je gaat varen. Als je op een kanaal gaat varen hou dan rekening met vrachtverkeer en (erger) plezierboten. Deze laatst soort maakt hele hoge hekgolven. Vrachtschepen liggen vaak heel hoog op het water waardoor de schipper jou alleen ziet wanneer je recht voor of achter hem zit.
Als je in stromend water gaat, zorg dan dat je de getijden en stromingen ter plaatse kent.
Overschat je eigen kracht niet. Eenmaal halverwege moet je nog terug ook. Moe of niet. Zeker als je alleen op pad gegaan bent.
En onderschat nooit de kracht van de natuur. Wind en water zijn STERK en hebben veel meer tijd dan jij en ik. Een tijdje kunnen we wel volhouden, maar een rivier kan altijd langer tegenstromen dan wij kunnen peddelen.

Al deze voorwaarden en voorzorgen gelden ook voor het rijden in een auto en daar wordt nooit op gewezen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat daar jaarlijks 2000 doden vallen en ontelbare gewonden. Misschien wordt het tijd dat Stearns ook een auto gaat maken.... ;o)

Plaatselijke regels, gebruiken en beperkingen.

In veel gebieden (waterschappen) zijn er regels en beperkingen voor het bevaren van waterwegen. Het is altijd raadzaam om het betreffende waterschap op te bellen of om hun website te raadplegen en te vragen naar hun voorwaarden.
Ik woon in het stroomgebied van waterschap De Dommel en ik weet dat zij een duidelijke website hebben waarop staat waar je wel en niet mag varen en welke ontheffingen er gelden.

Sommige gebieden (zoals 'Regge en Dinkel') verlangen dat je een registratie kenmerk op de boot aanbrengt. Als dat gaat om een sticker dan moet je even opletten of die wel houdt op het materiaal van de bovenkant.
Registratiecodes kunnen desnoods met een watervaste viltstift op de scheepshuid worden aangebracht.

Onderhoud en verzorging.

De Stearns boten zijn gemaakt van schier onverwoestbaar materiaal. Maar net zoals met alle kwaliteitsproducten moeten ook Stearns kajaks op gezette tijden onderhouden worden om de levensduur te bevorderen:

Reparaties.

Regel 1: Als je kajak onderhoud nodig heeft, breng hem dan terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt!

Maar wij zijn nederlanders (en belgen) dus wij proberen eerst alles zelf te repareren... :o)

Alle Stearns boten komen met een rapartie setje waarin een handleiding zit, samen met PVC en rubber pleisters en een tube speciale lijm. Dit setje zit in het zwarte zakje dat je altijd bij je moet hebben als je onderweg bent.
Als je reparaties moet uitvoeren aan de 'binnenband' dan moet je eerst de ritssluiting in de scheepshuid open doen om de drukkamer eruit te halen. Wel opletten want bij de ventielen is het wat moeilijker.

Zorg er altijd voor dat de luchtkamers van de kajak helemaal leeg zijn voordat je de rits open doet. Als je de rits moeilijk open krijgt, lees dan het stukje hiervoor even.
Als je de drukkamer gerepareerd hebt, leg hem dan weer op de goede manier in de scheepshuid en zorg dat er nergens knikken en vouwen of draaiingen zijn. Ook de ventielen moeten op de goede plaats zitten (onder de openingen). Zorg er ook voor dat de ritssluitingen weer vergrendeld worden als de 'binnenband' er weer in zit.

Repareren van kleine gaatjes en scheurtjes.

Als je kleine gaatjes of scheurtjes in de 'binnenband' moet repareren ga dan als volgt te werk:

  1. Knip een pleister uit de stukken in de reparatieset die aan alle kanten ca 10 mm groter is dan het gat of de scheur. Zorg dat de pleister mooie afgeronde hoeken heeft. Rechte hoeken raken op den duur los.
  2. Maak het gebied waar straks de pleister komt schoon met water en zeep.
  3. Droog nu alle te lijmen oppervlakken. Droog na met een schone doek.
  4. Breng een dunne laag lijm aan op beide te lijmen delen. Laat de lijm nu drie tot vijf minuten drogen.
  5. Druk nu de pleister op de boot, erbij op lettende dat er geen luchtbellen onder de pleister komen.
  6. Druk nu met kracht op de pleister, desnoods door er langere tijd iets zwaars op te zetten. Controleer NIET of de pleister vast zit door aan de randen te pulken.
  7. Laat de binnenband minstens 12 (twaalf) uur leeg liggen. Dus in die tijd NIET oppompen. Ook niet een beetje.

Hele kleine gaatjes (speldeprikken) repareren.

Het repareren van kleine prikjes is makkelijker omdat het uitgaat van de vullende werking van deze lijmen:

  1. Blaas wat lucht in de vrijliggende 'binnenband'. Vindt het lekje door de binnenband te wassen met een zeep oplossing. Als er ergens een lek zit, zullen er bubbels op komen.
  2. Laat de lucht weer uit de band lopen en maak het gebiedje rond de speldeprik schoon met water. Droog daarna de binnenband goed af.
    Doe nu een druppeltje lijm op de plek van het gaatje zonder pleister. Als de lijm droog is (na 12 uur) kan de band weer ingepakt en belast worden.

Lekken op de naad.

Een lekkende naad is heel moeilijk te maken ofschoon er wel mogelijkheden zijn. Informeer bij jachthavens en scheepswerven. Maar het beste is om even contact op te nemen met Stearns of met Kajakwelt.

Watersport: nog 1 keertje dan...

Denk er altijd aan dat veiligheid op de eerste plaats komt. Onderhoud van je materiaal is gewoon onderdeel van je 'veiligheidsplan'. Wij hopen dat je vele jaren plezier zult hebben van je nieuwe opblaasbare kajak.

Probleemherkenning.

Storing Oplossing
1: Langzaam lek Controleer de pakkingen (rubber ringen) van de ventielen. Deze pakkingen moeten vlak aansluiten op de ventiel zitting.
Zorg ervoor dat de verliesbeveiliging van de dop niet bekneld zit tussen ventiel en ventielzitting.
2: Langzaam lek blijft.. Controleer op speldeprikken. Ga naar het stukje over onderhoud en reparaties.
3: Ventiel zit scheef onder opening Laat wat lucht uit de beide kamers ontsnappen en verschuif de 'binnenband' wat binnen de scheepshuid.
4: Kiel is scheef Leg de boot ondersteboven zodat de kiel in de zon ligt. Hierdoor wordt ie warm, waarna hij zijn oorspronkelijke vorm weer aan zal nemen.
5: Boot komt niet op druk Zorg dat de binnenband mooi vlak in de scheepshuid ligt.
6: De rits zit vast. Lees het stukje over onderhoud en verzorging.
7: Krijg het water er niet uit Laat de lucht uit de kajak ontsnappen en hang hem op aan de handvaten voor en achter. Zorg dat het zitkussen (kamer 3) eruit is. Na enige minuten zit het water in het midden en kan weggeveegd worden.

Page created August 2004,

Deze pagina is voorzien van googleBuster technologie