Geschiedenis van de treinen.

Daar komt de trein......

In Engeland werd rond 1760 de stoommachine uitgevonden. In het begin werd deze gebruikt om water uit steenkolenmijnen weg te pompen. Later bleek de stoommachine ook te werken om bijvoorbeeld machines in fabrieken aan te drijven.
Verschillende uitvinders kwamen op het idee om de stoommachine te mengen met het vervoer van wagentjes over rails. Een van de eerste die een goed werkende locomotief op rails bouwde, was de Engelsman Richard Trevithick.

In Engeland werden verschillende locomotieven aan het publiek getoond, maar het was niet duidelijk welk de beste en de veiligste was. Daarom werd in 1829 de Rainhill-race gehouden. Daar was de stoomlocomotief van George Stephenson de winaar. Als je aan de Rainhill-race meedeed, kon je laten zien hoe goed jou locomotief wel niet was (in Engeland kwamen er toen al sporen).

......ook in Nederland

Op 20 september 1839 reed in Nederland de eerste trein, die eerste trein reed van Amsterdam naar Haarlem. De twee locomotieven die de eerste rein trokken waren 'De Arend'* en 'De Snelheid'. De locomotieven die de andere ritten trokken waren de vier locomotieven: 'De Arend', 'De Snelheid', 'De Hoop' en 'De Leeuw'. Al deze locomotieven kwamen uit Engeland, net als de machinisten John Middlemiss en Thomas Mann.
De eerste locomotieven konden 35 km. per uur. Achter de locomotieven zaten de rijtuigen in drie verchillende klassen.

Die drie verschillende klassen kun je vergelijken met die van groente en fruit, hoe lager het getal is hoe beter/luxer het is, maar hoe meer je er voor moet betalen.

Vlak achter de locomotieven zaten de bruine wagons, dat was de derde klasse, genaamd: de' wagon'. Hierin zaten de mensen op houten banken en waren er geen ramen. Hierin had je erg veel last van rook, en er konden brandgaten in je kleren komen.

De tweede klasse (iets luxer dus) heette ' kar met banken' en was geel.

Voor de ramen zaten zeiltjes die je naar beneden konnen worden gerold bij slecht weer.

De eerste klasse (nog luxer) heete 'dilligence' en was groen van kleur.

Er zaten banken in met gevulde zittingen en rugleuningen en had vaste ramen (en zou nog steeds super-luxe zijn).

In geen enkele wagon kon je rechtop staan en er zat in de eerste treinen ook nergens een WC in.

Er waren ook geen lampen en verwarming in de eerste treinen.

Wat daaraan vooraf ging

Voordat 'De Arend' zijn eerste rit maakte was er al 't Een en 't ander gebeurd. In Engeland werd de eerste spoorlijn voor reizigers geopend in 1830. In Nederland duurde het allemaal wat langer. In 1830 ging luitenant-kolonel Willem Archibald Bake van het Nederlandse leger naar Engeland om kannonen te kopen. Hij had belangstelling voor de techniek die ze daar gebruikten en was toevallig bij de opening van de eerste Engelse spoorlijn. Hij was bijzonder enthousiast over de trein en de vele mogelijkheden voor het vervoer van spullen. Toen 'ie weer terug was in Nederland had 'ie het plan om een spoorlijn aan te leggen van Amsterdam naar Keulen. Door tegenwerking van de regering en handelaren lukte dat niet. De meeste handelaren zagen het nut van de trein niet in: over water kon je alles toch prima vervoeren?

Angst

In de eerste dagen van de spoorwegen waren er veel mensen het niet eens met de trein. Artsen uit die tijd dachten dat reizen met de trein ongezond was: je zou kunnen stikken of een hersenziekte kunnen krijgen. Boeren dachten dat de paarden op hol zouden slaan als de trein voorbij kwam sjeesen, en de koeien zouden zure melk geven. Ook waren veel mensen bang voor ongelukken met de trein: hij zou kunnen ontsporen of kunnen ontploffen. Door deze mensen werd de trein ook wel 'de Vuurdraak' genoemd.

Op reis

Door de nieuwe treinverbindingen veranderde het dagelijks leven van de meeste mensen (van bijna allemaal trouwens). De reistijden werden korter; daardoor kon je 's ochtends vroeg naar een verre stad reizen en kon je 's avonds weer op tijd terug zijn. Ook forenzen (dat zijn mensen die in een andere stad werken, dan waar ze wonen) konden ervan profiteren: ook al woonde je op het platteland, je kon gaan werken of studeren in de stad.
Op vakantie naar het buitenland werd nu ook beter mogelijk. De mensen die dat niet konden betalen gingen vaak met 'pleziertreinen' naar allerlei leuke dingen.
Het reizen was niet altijd even prettig. Door de concurentie tussen verschillende maatschappijen waren de aansluitinegn vaak slecht. Het comfort in de rijtuigen was optimaal. Pas in 1890 werd de stoomverwarming uitgevonden. De olielampen, die vanaf ongeveer 1850 in gebruik zijn, werden vervangen door gaslampen.
Toen de twee grootste maatschappijen - de SS en de HSM- in 1890 samen gingen, werd het reizen met de trein een stuk fijner omdat de aansluitingen beter werden.

De stoomwagen van Nicholas Cugnot


Niet alleen in Engeland expirimenteerde er mensen met stoommachines, in Frankrijk maakte een slimmerik uit het leger, Nicholas Cugnot, het eerste voertuig op stoom. In 1769 bouwde hij voor het Franse leger een wagen op drie wielen om kanonnen te verplaatsen. Door het gewicht van de koperen ketel aan de voorkant was het besturen van de wagen erg moeilijk - bij de eerste rit botste hij zelfs tegen op stenen muur. Hetvolgende jaar bouwde Cugnot een nieuwe machine. Tijdens een demonstratie in Parijs kantelde het nieuwe geval bij het maken van een bocht. Cugnot kreeg een bekeuring en zijn machine werd in beslag genomen.

Er rijden nog altijd stoomtreinen

In sommige landen, met namen in India en China, rijden er nog steeds stoomtreinen. De reden is dat stoomtreinen makkelijk te bedienen zijn en het is goedkoop om ze te onderhouden.
In India rijden nog ongeveer 5000 stoomtreinen rond, en in China nog ongeveer 7000, dat is meer dan het aantal diesel (een soort benzine) en electrische treinen bij elkaar!
Vlak voor 1980 heeft ook Zimbabwe (in Afrika) een paar oude stoomtreinen in gebruik genomen omdat de prijs van de olie hoog was en de prijs van de steenkolen laag.

-EINDE-

Pagina gemaakt in Maart 2004 en