Lijnen

Mijn atletische gestalte begon de laatste tijd toch een beetje uit te zakken. Het eten en de snacks zijn zo vreselijk lekker. Dus ging mijn gewicht langzaam maar zeker richting 111 kilo. Veel te veel. Een BMI van 28. Nog geen boulemie, maar toch wel overgewicht. Dus was het tijd om de zaken eens wat fundamenteler aan te pakken.

Sonja Bakker

Vorig jaar had ik al eens een poging gewaagd op basis van Becel Pro-Activ. Het leek er even op dat dat ging werken. Maar niet echt. Ik bleef ruwweg hetzelfde eten maar dan met meer aandacht voor cholesterol tips. En dat werkte niet.

Dus dit jaar moest het roer anders om. Omdat iedereen Sonja Bakker in de mond neemt ben ik eerst eens naar De Slegte gegaan maar daar is Sonja nog te courant voor. Dus op naar de andere boekwinkel in Groot Tilburg (jazeker, Tilburg heeft TWEE boekwinkels!). Daar hadden ze wel Sonja Bakker boekjes. OK, ze kosten evenveel als een eersteklas fietslamp , maar dan heb je ook niks. Afijn, inkijken was gratis. Dat leverde een inkijk in de wereld van Sonja op. Drie keer per dag dineren en wat tussendoortjes, alles (op een goudschaaltje) afgewogen. Ik heb voor de lol alleen naar het ontbijt gekeken (de tweee andere diners waren vergelijkbaar complex), maar dat was een ontbijt dat 12 regels lang was. Je moet voor Sonja anderhalf uur eerder opstaan om je ontbijt op tijd klaar te hebben. En je zal echt naar de duurdere supers moeten want haar ingredienten zijn niet bepaald standaard.

Ik heb het boek terug gezet in het schap. Sonja is te duur en te slecht voor mij. De reden dat je van Sonja afvalt, is dat je de hele dag staat te koken!

Afslanken

Wanneer val je af? Simpel: als je meer energie verbruikt dan dat je opneemt in de vorm van eten. Dus moet je 'lean' eten. Niet in de directe vertaling (dus 'mager') maar als interpretatie. Je moet gewoon zo min mogelijk eten zonder dood te gaan. Ik heb nu een 24/7 dieet ontwikkeld dat nul komma nul aan voorbereidingen vergt. Het komt neer op gezond verstand, enige discipline, wat wilskracht en een weegschaal.

Wegen

Je zal vast wel weten wat je nu weegt. Van Sonja en andere afvallers mag je maar 1 keer in de week wegen. Van mij mag je iedere dag wegen. Bij dat wegen moet je wel zorgen dat de omstandigheden zo standaard mogelijk zijn. Hier mijn richtlijnen voor het wegen:

Onthou de waarden. Opschrijven mag ook. Het beste is intekenen in een grafiek. Maar als je een broekriem hebt merk je het ook daar aan.

Laat je niet in de war brengen door de weging van 1 bepaalde dag. Ga gewoon door met je manier van eten. Pas als er een dag of vier een lichte stijging is, zal je iets strenger voor jezelf moeten zijn. Een stijging is significant als het meer dan 0,3 kg is.

Bedenk ook, dat je de eerste week meer afvalt dan de tweede. En zo verder. Na een week of zes val je misschien nog maar een kilo per week af. Dat is 0,2 kg per dag en dat is iets wat de meeste weegschalen niet goed aan kunnen geven.

Eten

  1. Ontbijt : 1 krentenbol
  2. Lunch : 1 snee voorverpakte peperkoek van de Lidl
  3. Diner : Lunch plus een of twee sneetjes peperkoek van het stuk
  4. Margarine : blauwe dieetmargarine van de Lidl
Dat valt voor iedereen te onthouden lijkt me. Zorg dus dat je 7 krentenbollen in huis hebt. Die van Bakker Bart en de EmTee zijn erg goed. En niet te duur. De peperkoek haal ik ook bij de Lidl, in twee soorten: de gewone kleffe peperkoek 'aan de meter'. En de per stuk verpakte reepjes (verkrijgbaar in twee smaken). Zorg dat je minimaal 1 hele peperkoek in huis hebt en een stuk of 12 reepjes.

Drinken

Drinken hoort erbij. Het is heel belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. In krentenbollen zit weinig sap. In peperkoek helemaal geen. Daarom heb ik de volgende vochtbronnen:

Ik doe een hele avond (en soms langer) met 1 flesje van een halve liter Tonic water (Lidl merk). Je neemt kleine slokjes, voor de smaak. Het is veel minder calorierijk dan allerhande cola's, light of niet.
Bronwater is ook goed te drinken, mits gekoeld. De cup a soup is meestal voor de avond, voor het zout en de mineralen, maar ook voor de lekkerte.

Heel belangrijk!

Drink de drankjes zoveel mogelijk UIT de fles! Dan kan je 1 slokje nemen en de dop er weer op draaien. Giet je het, net een echt watje, in een glas, dan neem je grotere slokken en gaat het effect verloren. 1 flesje is twee glazen. Maar als je twee glazen mag nemen, mogen er ook drie. En dus ook vier.

Drinken uit een glas is verboden!

Snoepen

Snoepen is 'de mond tracteren op een fijne smaak'. Snoepen mag. Het hoort er zelfs bij. Als je niet snoept duurt de dag best wel lang. Daarom gebruik ik de volgende snoepjes:

Ik probeer zo min mogelijk snoepjes te nemen. Alleen de kauwgom en de kaas worden meerdere malen per dag gesnoept. De chocolade (Milka of Verkade, Lidl chocolade is veel te zoet) neem je in kleine stukjes. Je laat het stukje op je tong smelten en verdeelt het over je hele mond zodat de smaak langer blijft hangen.

Hou je van andere dikmakende lekkernijen doe dan hetzelfde: in plaats van grote hoeveelheden in een keer doorslikken, kleine stukjes pakken die je als een lollie opsabbelt.

Tussendoortjes

Snoepen en tussendoortjes zijn verwant. Het onderscheid is moeilijk. Snoepen doe je in feite om je tong een plezier te doen. Het tussendoortje is er om je maag te bevredigen. Sommige tussendoortjes kunnen ook dienst doen als snoep. Dat is dan dubbel verdiend. Mijn tussendoortjes:

Vooral de yoghurt wordt direct uit het pak gedronken vaak in flinke hoeveelheden. Goed voor de vochtbalans, maar ook voor de kalk. En voor de smaak. En om te vullen.

De rijstwafels stillen je tussendoortrek. En er zit vrijwel niks in, dus een stuk of vijf verdeeld over de dag zijn geen probleem. Probeer zo veel mogelijk de sobere Lidl wafels te eten en de Snack-a-Jacks minder.

De chocolademelk is als volgt samengesteld:

Doe de melk in een pan en zet op laag vuur. Doe in een mok die groot genoeg is voor 300 gram melk, de suiker. Schep daarop de cacao poeder en roer door. Daar doe je een flinke scheut koffiemelk op. Roeren tot een mooi dun en glad mengsel zonder klonten is gevormd. Daar giet je de net niet kokende melk op. Smullen en vullen!

Warm eten

Je paardner heeft zojuist drie uur staan te koken voor het gezin. De hele aanrecht staat vol met besmeurde pannen en gereedschap. "Kom je eten schat?" galmt het door het huis. Eigenlijk zou je paardner beter moeten weten: jij bent aan het lijnen. Maar de paardner weet niet beter. Dus moet jij bot zijn: "Nee!".

Warm eten is een NONO. Misschien 1 keer per week en dan nog met mate. Geen friet, geen kroket, ik gebruik zelfs geen enkele vorm van brood (behalve de krentenbol) en dat lijkt te werken.

Bewegen

Bewegen is een manier om energie te verbruiken. De ongunstigste manier van bewegen is lopen. Dat zet dus de meeste zoden aan de dijk. Maar als je zwaar bent is lopen geen feest dus moet je misschien tijdelijk naar een andere ongunstige manier van bewegen. Fietsen of zwemmen. Of schaatsen. Skaten.
Als je een brief stuurt naar iemand in je woonplaats: plak er geen postzegel op want je gaat hem gewoon brengen op de fiets. Het zijn allemaal weer caloriën. Zorg ook dat je licht hebt op je fiets. Dat kost extra energie dus dat is goed.

Voorheen

In de goede oude dikke tijd was het best wel gewoon om dagelijks te snoepen van:

Momenteel begin ik te walgen als ik het zoet van een gevulde koek in mijn mond heb. Het is gewoon vies. In het algemeen heb ik een afkeer van 'zoet' ontwikkeld.

Resultaat

Ik ben nu een week of zes bezig en een kleine 10 kilo kwijt. Vanmorgen (19 Nov 2008) gaf de weegschaal 100.6 kg aan. Ik wil perse richting 97. Dus ik ben er nog niet. Mijn riem zit al twee gaatjes strakker. Mijn broeken waren altijd maat 58 maar het begint erop te lijken dat dat weer 56, misschien wel 54 is. Ik ben dus nog niet klaar.

Kerstmis 2008

Het grote vreetveest dient zich aan. Mensen zeulen met volle mammoettankers gevuld met vreetwaren, door de winkels. Blijkbaar gaat dat in 2 dagen op moeten gaan. Maar niet hier. Ik heb voor kerst alleen wat extra eierkoeken en zonnepittenbroodjes in huis gehaald. En een pakje geitenkaas (van de Lidl natuurlijk).

Ondertussen zijn we een maand of twee bezig en mijn massa is nu rond de 97,5. Een keer heeft de weegschaal iets aangewezen wat begon met '96' maar dat was een toevalstreffer. En ik heb een uitstapje gemaakt naar een andere ('betere') methode. Want de starvation methode die ik nu toepas 'kan niet gezond zijn', volgens menigeen.

De betere methoden

Als je eens rondkijkt op internet dan kom je een aantal speciale sites tegen waar je snel en moeiteloos kan lijnen. Jazeker: men heeft een methode waarbij je kunt schransen en toch afvallen! En wel 's nachts, als je slaapt! Dat is dus de methode van deze tijd. En daar moet je wat voor over hebben. Enkele voorbeelden:

Een sixpack waar je slapend aan geraakt. En een schriftelijke garantie daarop. Althans bij de bovenste drie. De vierde is wat minder raadselachtig en wat minder schreeuwerig. Maar die bovenste drie zijn TellSell reclames op internet. Alles is fantastisch. Alles is geweldig. En voor een paar euro krijg je je toekomst in afgeslankte vorm op een presenteerblaadje aangereikt. De clou wordt echter nergens verteld. De clou is hun boterham. Dus mag ALLES erbij gehaald worden, maar niet de clou.

Ik ben eerst door Google Ads op de site van www.vermageren.com gekomen. Deze meneer vertelt dat alle pillen en smeerseltjes kwakzalverij zijn (ofschoon hij op een andere website wel afslankpillen verkoopt). Nee, de beste methode staat in zijn boek van slechts 300 bladzijden.

Om een lang verhaal kort te houden: ik vertrouwde het niet op www.vermageren.com en ben dus verder gaan zoeken. Uitgekomen bij www.freeweightloss.com, mogelijk door het feit dat er hier 'free' in de site zat. En alleen daar. Want ook deze meneer heeft alleen 'free' in de aanbieding wat ie op internet kwijt wil. De rest is toch vooral payware. De hele site is, net zoals www.vermageren.com, 1 grote cliffhanger: alles wordt uit de kast getrokken om jou helemaal gek te maken wat die supermethode dan wel is....

De supermethode

Op freeweightloss.com bieden ze na 10 pagina's lekkermaken ook een boekje aan. Dit is (in tegenstelling tot vermageren.com) geen papieren boekje van 40 euritos maar een E-book (dat is een duur woord voor een PDF file) voor 20 dollar. Iets van 16 euro. Dat wordt dus al interessanter. En de postbode zal zo dus nooit te weten komen dat ik het boekje besteld heb.

Bestellen gaat per PayPal. Daarna kom je op een webpagina waar je twee PDF files kunt ophalen:

  1. Een van 10 MB met daarin 850 amerikaanse recepten
  2. Een van 0,8 MB waarin de afslankmethode staat
Ik had eigenlijk gehoopt dat er meer werk van de afslankmethode was gemaakt, dan van het kookboek. Maar goed, het geld is betaald dus de links zullen geklikt worden!

Het afslankboekje gaat over een amerikaanse ervaringsdeskundige die voorheen iets van 140 kg woog en perse af wilde vallen tot de helft. In goede amerikaanse traditie heeft deze meneer ALLE experts uit de hele VS hierover persoonlijk gesproken. Waarschijnlijk nog op dezelfde dag ook.
Hoe dan ook: deze meneer heeft het geheim van het afvallen ontdekt. Daarover gaan de eerste 32 pagina's. Alles wordt erbij gehaald. Vrije radicalen. Vitaminen. En kanker natuurlijk. En dan, na 34 pagina's komt het geheim naar boven. Het geheim van het 's nachts afvallen, tijdens je slaap:

Spiermassa vreet energie, zelfs in rust
Dus: kweek spiermassa door krachttraining!

Daarna komen er nog een pagina of 5 als een soort rek-oefening. En dat is het dan. Ik neem aan dat het 40 euro boek ook tot iets dergelijks komt. Ik denk dat ze allemaal op datzelfde gaan neerkomen: spiermassa.

In het boekje staan ook de 14 levensmiddelen die je perse moet vermijden tijdens je afslankproces. Maar als je deze pagina tot hier hebt volgehouden, dan ben je ook wijs genoeg om diealle 14 zelf te verzinnen. Nee, het boekje moest voller en dus werd het lijstje erbij gehaald.

Mijn zijstapje

Voor een paar euro weet ik dus nu het geheim van het afvallen. Je moet gewoon een soort Pieter van den Hoogenband worden. 100 kilo spieren en een gram hersens om het af te maken. Wel een hoge prijs. Maar je moet iets. En misschien is er wel een tussenweg.

De Nieuwe Methode berust op:

Ik heb het een paar dagen geprobeerd. En mijn gewicht ging weer omhoog. Richting 98. Dus zit ik nu weer op de oude methode (peperkoek en krentenbol), maar nu aangevuld met 100 gram (1 blikje) erwtjes per dag.

De juiste methode

De juiste methode is voor iedereen anders. Voor mij gaat het neerkomen op dit:

Ik heb nog 7 kilo de tijd om een en ander uit te vlooien.

De 14 'SUPER voedingsmiddelen'

Op het web circuleert een file die wordt verstrekt door de makers van www.vermageren.com. Ik weet niet of de file een appetizer (een lokkertje) is, of gestolen danwel geleend. Ik heb hem hier gevonden: http://www.bloesem4free.nl/pdf%20bestanden/14_Super_Voedingsmiddelen.pdf . Doe er je voordeel mee. In het kort komt het hier op neer: er zijn 3 supersuper voedingsmiddelen die ideaal zijn voor afvallers, je cholesterol verlagen en die je behoeden tegen kanker. Wat dat laatste er mee te maken heeft weet ik ook niet. Zal wel marketing zijn. Dit zijn de supersuper voedingsmiddelen:

En dit zijn de gewone supervoedingsmiddelen: Kijk eens goed naar deze lijst... Wat valt je op? De lijst staat BIJNA op alfabetische volgorde. Van de 11 staan er twee NIET alfabetisch. Da's niet logisch. Weet je wat engels is voor 'kalkoen'? Turkey. En havervlokken zijn waarschijnlijk 'cereals' geweest, En dan is de hele lijst WEL alfabetisch! Het is dus duidelijk: de informatie van www.vermageren.com komt ook uit de VS! De kans is groot dat het dezelfde bron is als www.freeweightloss.com...

Dit doet er niets aan af dat deze producten 1 voor 1 een goed alternatief zijn voor dierlijke vlees en vet.

30 December 2008

Het jaar is nog maar een paar dagen te gaan. Mijn gewicht gaat weer naar beneden, dankzij de peperkoekmethode. De weegschaal WIL wel iets aangeven dat met 96 begint maar het zit er nog niet in. Ik moet wel melden dat de onderkant van de 97 al normaal is.

Volgens de sites die het kunnen weten moet ik op ca 90 kg uitkomen. Dus ben ik over de helft. Sinds een dikke week nou, vul ik de dagelijkse peperkoek methode aan met 100 gram (1 klein blikje) erwten of 200 gram (een normaal blikje) kidney bonen. Vooral die laatste zijn interessant omdat ze ontzettend veel voedingsvezel bevatten en dat is goed voor je spijsvertering. Dan gaat dat allemaal lekker door.

Augustus 2009

Al met al woog ik rond maart 2009 circa 91 kg. Omdat dat toch wel een beetje weinig was ben ik weer wat 'normaal' gaan eten. Met als gevolg dat rond juni de weegschaal weer af en toe de 97 aantikte. Dus maar weer terug naar het dieet.
Ik ben nu weer een week of drie bezig en de schaal begint de 93 weer aan te tikken. Deze keer is de target 90 of minder. 88 zou mooi zijn.

Gevolgen

Al met al ben ik fors in omvang afgenomen. Ook de (drie)dubbele onderkin is verdwenen, de speklaag op mijn ribben is weg en ik kan Ome Jaap weer zien zonder in de spiegel te kijken. Best een geruststelling. In het kort:

Het is dus niet alleen voor je buikomvang interessant!

Pagina gemaakt op 19 november 2008,