Trek 7.5 FX : de warming up

Omdat mijn massa maar toe bleef nemen heb ik besloten om wat meer beweging te gaan nemen. Wandelen is niet mijn ding. Ik hou meer van iets snellers. Iets. Niet teveel. Dus is de logische keuze een fiets. In 1980 heb ik een Raleigh Rapide gekocht. Daar heb ik duizenden kilometers op gereden. Een heel fijn fietsje. Dus ben ik eens gaan rondkijken wat er allemaal is. En dat is best veel. Hier mijn ervaringen.

Racefiets

Iedereen kent de racefiets. Kort frame, diep stuur, smalle bandjes, minimale onderdelen en zo weinig mogelijk metaal. In de racewereld draait alles om carbon. Ik heb de racefiets overwogen. Ik heb daarbij gedacht aan de volgende typen:

Vervolgens ben ik gaan mailen en bellen welke dealers welke fietsen op voorraad hadden. Ik ben lang en zwaar. Ik wil even op een fiets gezeten hebben om te voelen of ie lekker zit. Al snel was ik er van overtuigd dat de Trek 1.2 het meeste waar bood voor zijn geld. En het toeval wilde dat Henk Baars in Diessen (om de hoek) er 1 had staan in maat 60 cm (24").
Dus heb ik daar even op de fiets gezeten. Op zich was de zit goed, alleen de houding waarop de fiets berekend is, dus met de handen op de remgrepen, was te diep voor mij. Laat staan als je 'in de beugels' gaat. Hiermee vielen alle racefietsen dus af. Ik wilde iets hogers hebben.

Mountain bike

De mountainbike kent ook iedereen. Je herkent ze ook, ongezien. Als je ergens op een rustig weggetje rijdt en je hoort een sissende ratel achterop komen dan is het een mountainbiker die denkt dat ie op een carbon racefietsje zit. Het meest in het oog springend aan de moderne mountainbikes is:

Hieronder enkele hele mooie mountainbikes die 'in the picture' zijn geweest: Ik heb het overwogen om een mountainbike te nemen. Maar met mijn lengte heb je dan een klein frame met een hele lange zadelpen. En je hangt zo ver naar voren. En die verende voorvork doet alleen iets in het veld. En ik zit hoofdzakelijk op de weg.
Hiermee verviel in feite de optie mountainbike. Al was de Trek 4300 wel heel mooi.....

Spinning bike

Deze fiets leeft onder verschillende benamingen. In Duitsland noemt men hem vaak ook 'Cross hybride' of 'Fitness bike'. In Nederland wordt ie vaak 'Spinning bike' genoemd. Waar het op neer komt is dit: een fiets met de geometrie van een racefiets, aangevuld met onderdelen van trekking en mountainbike fietsen. Enkele kenmerken:

Fitness bikes zijn er in veel uitvoeringen van veel fabrikanten. Hieronder staan er een stel: Er zijn er meer, onder andere Wheeler, Koga, Batavus, Cannondale en zo maar die zijn of te duur, of moeilijk verkrijgbaar. Of ze zien er niet lekker uit.
Al snel was ik tot de conclusie gekomen dat Trek, naast de flitsende 1.2 racefiets, ook een heel scala aan mooie fitness bikes maakte. Let daarbij op de 7000 serie en de FX serie. De 7000 serie heeft verende voorvorken en zijn dus iets meer gebaseerd op de echte mountainbike. De FX serie heeft nergens vering en is meer bedoeld voor op de weg.
Omdat de dure verende voorvork vervalt heeft de FX serie (bij gelijkaardige cijferreeks) een klasse betere onderdelen. Uit de FX serie is het model 7.3 FX voor mij de ondergrens. Uit de 7000 serie is dat het 7300 model.

Op basis van deze ervaringen heb ik in eerste instantie besloten om een Trek 7.3 FX te kopen. Maar die was uitverkocht overal. Wel was er her en der nog ergens een 7.5 FX te koop in de framemaat 22,5". Eigenlijk iets te klein voor mij maar hij zat toch best lekker.
Aldus ben ik op zoek gegaan naar een 7.5 FX die enigszins in de buurt te koop was. Henk Baars kon er 1 leveren uit het 2008/9 modeljaar in maat 25". En die heb ik nou een.

Trek 7.5 FX : Overpeinzingen

Bij de kijksessies heb ik de fietsenboeren iedere keer gewezen op mijn massa. Want de Trek 7.5 heeft een 24 spaaks achterwiel terwijl de meeste andere fietsen die ik heb een 36 spaaks wiel hebben en toch breken daar af en toe spaken uit.

Een aantal fietshandelaren wees er op dat het mogelijk een probleem kon gaan geven in de toekomst als je de fiets behandelt zoals een tour-de-france rijder doet: hard aanzetten en wild de fiets naar links en rechts gooien.
Maar dat ga ik niet doen. En dan zou dit wiel sterk genoeg moeten zijn voor mijn massa.

Bij nadere beschouwing zit daar ook wel iets in. De velgen zijn hoog profiel holle kamer velgen met bussen erin. Het voorwiel is 20 spaaks radiaal gespaakt. Dat is oersterk voor een voorwiel. En het ziet er ontzettend cool uit.
Het achterwiel is 12 spaken per kant en allebei de kanten kruis-2 gespaakt. En als je naar de naaf kijkt dan zie je ook Bontrager kwaliteit. De naaf heeft bijna centrische flenzen. Het is dus niet meer zo dat het wiel paraplu gespaakt wordt. Links en rechts hebben ongeveer dezelfde spaakhoek. Hierdoor wordt het wiel stijver en sterker. Combineer dat met de hogeflens velg en je hebt een wiel waar mijn Raleigh Rapide met zijn 36 spaken niet tegenop kon.

We gaan het dus gewoon proberen. Een ander achterwiel steken zou een motie van wantrouwen zijn in de richting van de Trek engineers. Dan zou ik dus ook de plastic voorvork moeten vervangen door een van aluminium. Want ze noemen het wel carbon maar het BLIJFT plastic! ;o)
Maar dat is allemaal te ver gezocht. Ik heb het volste vertrouwen in de 24 spaken van mijn achterwiel. Ik bedenk me nu dat de Hicker fietsen die we in de binnenstad gebruikten ook maar 24 spaken hadden. En dat heeft op die C-merk fietsen nooit tot veel problemen geleid.

Wat cijfers over mijn 7.5 FX (2008)

Wielen Bontrager 28" SSR
Spaken Voor 278 mm, 2.0 mm diameter
Achter 289 mm, 2,0 mm diameter
Tandwielen Voor 24 - 34 - 44
Achter 11 - 12 - 13 - 15 - 17 - 19 - 21 - 23 - 26
Ketting SRAM PC 970
Frame maat 25" 63 cm

Multimedia

Pagina gemaakt op 1 juni 2008,