Mijn werk

Voorheen heb ik overwegend moeilijke beroepen gehad. Maar sinds de kortsluiting in mijn kop (en mijn 45e verjaardag) zit dat er niet meer in. Er is geen enkele werkgever die wil investeren in iemand die nog maar 20 jaar mee kan. Op 1 na: TNT post (tegenwoordig PostNL). Dus daar werk ik nu sinds september 2009. Met veel plezier. Het is buitenwerk, op de fiets en er wordt gelopen. En je moet geconcentreerd werken want iedereen vergeeft je als je een verkeerde envelop bij hun in de bus geduwd hebt, maar diezelfde persoon is bereid je ter plekke standrechtelijk te executeren als je HUN brief bij de buren bezorgt. Het kan verkeren.

Leuk werk, maar voor je materiaal is het een killer. Wij bezorgen iedere dag, weer of geen weer. Je fiets heeft veel te lijden. En ik geef om mijn fietsen. Dus de Trek 7520 die ik twee jaar gebruikt heb (in combinatie met een aanhanger) moest regelmatig onder handen genomen worden. Ketting, tandwielen en banden hebben veel te lijden als ze intensief belast worden.
Mijn 7520 is waarschijnlijk een jaar of 10 oud. Ik heb hem tweedehands gekocht dus ik weet het niet zeker. Maar afgaande op de gebruikte onderdelen denk ik dat het bouwjaar rond 2000 gelegen moet hebben.

Een andere fiets

De Trek 7520 is een erg sterke fiets. Mijn aanhanger is zwaar en als het moest werd ie met 5 zakken post beladen en de Trek hybride moest dat allemaal aankunnen: optrekken, versnellen, manoevreren en, vooral, het afremmen. Nooit een probleem mee gehad. Wel eens een lekke band (anti lek banden maken je lui; je controleert pas hoe versleten de band is, bij een lek) gehad en een keer twee spaken die uit de velg braken maar meer niet.
Maar toch. De fiets is eigenlijk niet bedoeld voor dit werk. Dus, het onderhoud beu zijnde, op zoek naar een fiets die mijn werk aan kan maar die minder onderhoud en aandacht vereist. In eerste instantie gaan we niet naar de prijs kijken (alhoewel dat stiekem toch gebeurt) maar hoofdzakelijk naar het eisen pakket:

Oorspronkelijk was de bedoeling om 1 fiets te zoeken die zowel voor prive als werk toepasbaar zou zijn. Dat is dan maar 1 plaats in de garage en 1 duurdere fiets is goedkoper dan twee niet zo dure fietsen.

De opties

Ik ben bij diverse fietsenwinkels geweest. Er bestaan zat fietsen met een rekje. Er bestaan ook onderhoudsarme fietsen. Maar als je een stel eisen hebt dan kom je al gauw uit op

Santos Santos is de specialist qua toepassing van de Rohloff Speedhub 14 versnellings naaf en fietsen voor mensen die van plan zijn om naar Tokyo te fietsen (en weer terug maar dan met een omweg). Santos verklaarde dat een Travelmaster 2.0 met 28" wielen en Rohloff naaf zonder meer in staat is om de aanhanger te trekken. De garantie op alles zou zonder meer overeind blijven bij mijn toepassing. Prijskaartje : dik € 2000.
IdWorx IdWorx (leverancier van de Easy en Country Rohler fietsen) is de wereld standaard qua fietsen met nul onderhoud en maximale betrouwbaarheid. Het merendeel van hun fietsen hebben de Rohloff Speedhub in de aandrijving zitten. De frames zijn stijf en van aluminium. Ook IdWorx garandeert dat hun fietsen mijn toepassing aankunnen, met behoud van garantie. Een Easy Rohler is AF. Punt uit. Prijskaartje : dik € 4000.
Trek In een winkel zag ik de Trek San Francisco staan. Best een stoere fiets. Herenmodel, lijkt op een Gazelle primeur, maar dan sterker. De winkelier vond de SF sterk genoeg voor mijn toepassing. Alleen Trek zelf gaf aan dat in dat geval geen garantie gegeven zou worden. De SF was daar echt te slap voor. Een fiets uit de SL serie zou wel gaan, maar dan zat ik weer te dicht op de 7520 en dat zou lood om oud ijzer zijn.
Ook een 'equipped' mountainbike zou niet sterk genoeg zijn, vertelde men. Prijsindicatie: circa € 500 (maar dan zou ik wel de blits maken).
Cortina Bij enkele fietsenmakers had ik het merk Cortina gezien. Geen topmerk maar het zag er allemaal best sterk uit. Sommige Cortinas hadden ook rekjes. Dus misschien wel bedoeld om lasten mee te vervoeren. Toch eens gekeken op de websites. Maar Cortina biedt eigenlijk niks extra dan het rekje en een modieus frame. Zo gauw het iets specialer wordt, wordt het ook fors duurder. Prijs indicatie : circa € 800.
Kemper In een duits blad had ik de Kemper PackMax transport fiets gezien. Deze fiets is gemaakt om te transporteren in stijl. Hoogwaardige staalsoort, handgelast in Duitsland, twee modellen, framevaste voordrager, Nexus 7 versnellingsnaaf, 'dames' frame, dikke banden, belastbaar tot 200 kg. Sterk en 'formschön'. Prijsindicatie : € 1150. Niet voor niks, maar kwaliteit heeft zijn prijs. Vooral het handgelaste chroom molybdeen staal frame spreekt erg aan.
WorkCycles Zoals de naam al doet vermoeden is dit een nederlands merk. De eigenaar is een amerikaan die in Amsterdam is blijven hangen. Henry maakt transportfietsen van de soort die moeilijk kapot kunnen. Alles is gebouwd op duurzaamheid. De FR8 (freight) is hun vlaggeschip. Een 30 kg zware fiets met lage instap, versnellingsnaaf, voor- en achterdrager, one size fits all, alles van de beste soort. Prijsindicatie : € 1300.

De Santos en IdWorx fietsen zouden voortborduursels zijn op mijn huidge Trek 7520 met aanhanger. Maar dan zonder teveel onderhoud. Nadeel is wel dat het erg dure fietsen zijn die NIET ontworpen zijn voor dit doel. Ik kreeg de indruk dat beide fabrikanten (en hun dealers) mijn toepassing als reclame uiting zouden kunnen gebruiken: Een Travelmaster kan zelfs als postbode fiets gebruikt worden.

Maar op gegeven moment ben ik bij Hensen gekomen voor wat onderdelen en een opdracht tot het vlechten van een wiel. In zijn winkel zag ik toch wel erg veel fietsen met rekje staan en veel daarvan zagen er best stevig uit. En stukken goedkoper dan Santos en IdWorx. IdWorx viel eigenlijk meteen al af. Te duur. Voor 4000 euro koop ik een mooie motorfiets. Nee dat is teveel. Je gaat ook geen autosleepdienst uitvoeren met een BMW Z3, ook al zou het chassis dat aankunnen.

Dus ben ik eens gaan kijken bij Cortina, Gazelle, Giant, Batavus en dergelijken. Maar dat waren toch vooral fietsen met een rekje. Niet echt geschikt voor mijn soort belasting en niet eens echt goedkoop ook.

Ondertussen viel de nieuwe TrekkingBike (zoals de naam al doet vermoeden een Duits blad) in de bus. En daarin stond een foto van de Kemper PackMax. Geen echte schoonheid qua fiets maar wel erg functioneel en supersterk. En hij was een paar jaar eerder getest in TrekkingBike. In dat artikel stonden een paar andere fietsen. De meeesten waren van de soort 'ik ben amerikaan en ik moet voor aap staan op mijn fiets'. Maar ik ben geen amerikaan dus... Nee, in de PDF die je van die site unt afhalen staat een erg stoere fiets, genaamd FR8. Lomp sterk, extreem aanpasbaar. Maar wel iets duurder dan de rest. Klik voor de lol ook eens op www.workcycles.de en kijk naar de foto. Lijkt dat pand op een duitse winkel? Ook die paaltjes? Tien tegen een dat die lui ook een winkel in Nederland (om precies te zijn, in onze hoofdstad) hebben!

Die weddenschap verloor ik (van mezelf) want het bedrijf is gevestigd in Amsterdam. Het is dus meer dan alleen de winkel.

Pagina gemaakt op 28 maart 2012,