Fietscomputers

Het heet een fietscomputer, maar het is in feite een klokje met wat extra. In je wiel zit een magneetje. Aan de vorkpoot zit een doosje met daarin een magneetgevoelige reed-schakelaar. Die sluit, als er een magneetje langskomt. Het doosje maakt nu contact met de electronica van de 'computer' en die registreert 1 wielomwenteling. Daarmee is de werking verklaard.
De computer moet van tevoren ingesteld zijn op kilometers danwel mijlen per uur. Verder moet je de wielomtrek in millimeters opgeven. De rest volgt uit de pulzen sie van de sensor komen:

Functie Uitvoering
Tijd Iedere seconde wordt er een secondenteller opgehoogd. Als die op '60' komt, wordt de waarde '00' weer geladen en de minutenteller wordt met 1 verhoogd. Op het eind van het uur wordt zo de urenteller verhoogd en zo verder met de tellers voor dag, datum, jaar en eventueel werkdag.
Snelheid De computer kijkt hoeveel keer het magneetje voorbij de sensor is gekomen binnen 4 seconden. Bekend is hoe 'lang' een wiel is, dus de afgelegde weg binnen die 4 seconden is bekend. Snelheid is afgelegde weg per tijdseenheid, dus de snelheid is (in dit geval) Omwentelingen x Wielomtrek / 4.
Dagafstand
(trip)
Bij iedere wielomwenteling wordt de Trip-teller met 1 verhoogd. Iedere seconde wordt dit getal vermenigvuldigd met de wielomtrek en het getal dat daaruit komt is de TRIP afstand: trip = omwentelingen x wielomtrek. De dagteller kan met een knop op nul gezet worden. Maar sommige computers doen het automatisch (als er de laatste 12 uur geen puls is binnengekomen).
Totaalafstand Zelfde als de dagafstand, alleen deze teller kan niet per knopdruk op nul gezet worden. Dat gaat alleen door de batterij te verwijderen. De betere tellers hebben een functie om de oude tellerstand (dus van voor de batterijwissel) weer ingesteld kan worden.
Gemiddelde
snelheid
Dit is de dagafstand gedeeld door de tijd sinds de laatste nulstelling van de dagafstand.

De rest is flauwekul, ingevoerd door de bouwers van de computertjes om maar meer modellen te kunnen introduceren. Denk aan maximale snelheid en of je onder of boven het gemiddelde rijdt.

De sensor

De sensor is een reedschakelaar die reageert op het magneetje dat voorbij komt. Dat gaat best snel. Ongeveer 3/4 van de snelheid waarmee je zelf rijdt. Door die korte tijd is het noodzakelijk dat het magneetje niet te ver van de sensor is, als ie voorbij komt. De afstand sensor/magneet is de grootste bron van storingen, vooral als het wiel er een keer uit geweest is, of de fiets een keer gevallen is.

Voor het datatransport tussen sensor en computer zijn er twee opties: met en zonder een draadje. Als je kan kiezen, kies dan MET draadje. Een sensor MET draadje:

Ik heb meerdere draadloze computers gehad. Ze zijn allemaal afgedankt. Teveel gezeik. Sensorbatterij leeg. Of je staat met je fiets in de trein en de teller geeft aan dat je 120 km/uur rijdt. Dat klopt dan wel, maar die FIETS staat stil in een rijdende trein. De electronica voor de motoren stoort je sensor signaal!
Ook bij veel moderne verkeerslichten waar je met een knopdruk het fietserslicht moet bedienen sta je stil en je teller geeft 9999 aan! In die 30 seconden dat je stil stond is je dagteller 20 km opgeschoten!

Draadloze sensoren zijn alleen maar ellende. En ze storen ook op andere apparatuur (al is het op laag niveau) omdat de zender geen enkele regeling in zich heeft. Ik heb testen gedaan met computers van de Lidl (low cost) en Trelock (een STUK duurder) maar de resultaten waren gelijksoortig.

Wielomtrek als functie van de bandenmaat

Bij oude computers moest je zelf de bandenmaat (in mm) berekenen uit de wielmaat in inches. Dat was dus altijd een bout-karwei. Het klopte nooit. Bij de Sigma BC 800 zat een hele mooie tabel waarin de bandenmaat staat en de bijbehorende wielomtrek. Die is behoorlijk nauwkeurig en ik gebruik hem altijd. Hier komt de tabel voor de mensen die geen BC 800 hebben.

ETRTO Inches Omtrek (in mm) ETRTO Inches Omtrek (in mm)
47-305 16 x 1.75 x 2 1272 32-630 27 x 1 1/4 2199
47-406 20 x 1.75 x 2 1590 28-630 27 x 1 1/4 fifty 2174
37-540 24 x 1 3/8 A 1948 40-622 28 x 1,5 2224
47-507 24 x 1.75 x 2 1907 47-622 28 x 1.75 2268
23-571 26 x 1 1973 40-635 28 x 1 1/2 2265
40-559 26 x 1.5 2026 37-622 28 x 1 3/8 x 1 5/8 2205
44-559 26 x 1.6 2051 18-622 700 x 18C 2102
47-559 26 x 1.75 x 2 2070 20-622 700 x 20C 2114
50-559 26 x 1.9 2089 23-622 700 x 23C 2133
54-559 26 x 2.00 2114 25-622 700 X 25c 2146
57-559 26 x 2.125 2133 28-622 700 X 28c 2149
37-590 26 x 1 3/8 2105 32-622 700 x 32C 2174
37-584 26 X 1 3/8 X 1 1/2 2086 37-622 700 X 35C 2205
20-571 26 x 3/4 1954 40-622 700 x 40C 2224

These numbers are wheel circumferences for entry of bike computers, meant for a display of km/h. For mph, divide all numbers by 1.60964 and round to the nearest integer value.

Pagina gemaakt op 29 december 2006,