Geschiedenis

Ik ben postbezorger bij ptt kpn tpg tnt postnl. En fietsgek. De eerste twee jaar heb ik mijn Trek 7520 in combinatie met een aanhanger gebruikt om de post van D naar B te brengen. Dat werkte altijd perfect alleen zo'n hybride fiets lijdt toch wel onder dit soort zwaar gebruik. De fiets zelf kan er tegen. Het materiaal is sterk genoeg. Alleen de aandrijving slijt snel. Tandwielen en ketting hebben veel te verduren.

Aanvankelijk wilde ik weer een hybride fiets hebben, uit het top segment. Dus van hoogwaardig aluminium en voorzien van een Rohloff SpeedHub 14. Je komt dan uit bij merken als Santos, IdWorx en eventueel VSF. Maar dan heb je het wel over fietsen die richting €4000 gaan. Da's een boel geld. En ze worden gegarandeerd belast tot over de design limits. Alle fabrikanten en dealers verzekerden me dat de Rohloff naaf het zeker aankon en hun frames ook. Maar €4000 en dan nog niet eens de heavy duty trapas erin gemonteerd.
Nou ben ik geabonneerd op het duitse blad Trekking Bike en op hun website kan iedereen de oude testverslagen gratis downloaden in PDF bestanden. Trekking Bike heeft ook transport fietsen getest. Twee daarvan waren interessant:

Beiden hebben een min of meer standaard fietsframe (twee wielen, gewoon stuur, Shimano versnellingsnaaf, dat soort dingen) maar wel gemaakt van TIG gelast Chroom Molybdeen staal. Eerst heb ik contact gehad met Kemper. De PackMax ziet er wat normaler uit dan de FR8. Maar doordat ze ineens op vakantie waren eindigde dat contact. Daarna ben ik eens in contact gekomen met WorkCycles. Gaandeweg bleek wel dat de FR8 er bijzonder uitziet, omdat ie ook bijzonder IS. Op een maandag een keer gaan kijken in Amsterdam. Proefrit gemaakt en daarna was het snel duidelijk: deze wil ik.
De levertijd was ca 4 - 6 weken. Maar na 2 weken was er 1 klaar die aan mijn wensen voldeed.

Let op met de PackMax. Er worden in nederland twee klonen van gemaakt (officieel in licentie, maar het gerucht gaat dat er nog maar weinig licenties betaald zijn) en die zijn alletwee nog geen schaduw van het origineel uit Duitsland. Maar wel even duur. Dus als je een PackMax ambieert, ga dan gewoon even naar Roermond en dan een eindje fietsen naar Kemper Velotechnik in Erkelenz. Je krijgt gegarandeerd een betere fiets voor een mooi bedrag. Routebeschrijving


Mijn FR8

Dit is niet mijn FR8, maar het geeft aan wat er allemaal mogelijk is. Standaard komt ie in zwart. Maar iedere willekeurige kleur is mogelijk. Zelfs de banden kunnen in het roze als je wilt. Het kinderzadeltje heb ik niet meer nodig. Maar 15 jaar geleden was het wenselijk geweest.

Mijn FR8 heeft de volgende kenmerken

Dit hier is wel mijn FR8. Met de TNT aanhanger erachter. En de melkkrat op de voordrager. Ik heb de fiets opgehaald met de trein. Kost je 6 euro voor een fietskaartje. In totaal heb ik vier treinreizen gemaakt voor de FR8, in 8 treinen en nergens ben ik gecontroleerd. Ik had de FR8 dus gewoon ook zonder kaartje kunnen vervoeren. Wel diverse conducteurs gezien maar die hadden allemaal haast om bij de achterste machinistenruimte te komen.

Ik heb de fiets gekocht (en opgehaald) in het filiaal aan de Lijnbaansgracht 32 (in de Jordaan) in Amsterdam. Mijn eerste ritje ging via de Marnixstraat en de Nassaukade naar station Amstel. Als Nederland een vlak land is, dan is Amsterdam geen Nederland! Niets dan heuveltjes en opritten rondom de grachten en bruggetjes.

Ik heb nog nooit in Amsterdam gefietst maar was na een klein half uur op Amstel. En ofschoon ik eigenlijk niet in de spits mocht reizen met de fiets, toch gewoon gedaan. Geen enkel probleem. Wel goed opgelet dat ik iedere keer in een compartiment zat waar fietsen toegestaan waren.


Pagina gemaakt op 31 januari 2012,