Trek 7520 MultiTrack

Hier rechts zie je mijn Trek 7520 MultiTrack hybride fiets. Dit was mijn eerste Trek en dus ook mijn kennismaking met dit fantastische merk. Trek biedt altijd net iets meer FIETS en iets minder BLING BLING voor je euro. En het gaat mij om de fiets. Dat zit dus wel goed met Trek.
Ik kocht mijn 7520 tweedehands in (ik meen) 2007. Kan ook 2008 zijn. Mijn Giant Trooper was overleden aan een framebreuk bij de rechter achterpat. En deze stond bij De Tweewieler waar ie ingeruild was. De rubberen puntjes zaten nog aan de zijkant van de banden en de tandwielen waren zo goed als nieuw. Voor €450 was ie de mijne. Relatief veel geld, maar dit was wel een fiets met

We zijn ondertussen vier jaar verder en ook weer vier jaar wijzer. Mijn waardering voor het merk Trek is er niet minder op geworden.

De verende zadelpen lijkt een niemendalletje te zijn maar sinds ik die een heb, heb ik nooit meer last gehad van brekende spaken in het achterwiel en ook de zadelbrug onder het zadel is nog steeds intact. Op mijn (ongeveerde) Trooper brak ik ieder jaar een zadelbrug en meedere spaken. Zo'n simpel zadelveertje doet dus minder voor je comfort en meer voor de levensduur van de onderdelen.

Veranderingen en onderhoud

In de loop van de tijd heb ik een aantal veranderingen aangebracht. Sommige als verbetering en sommige als vervanging omdat het origineel versleten was.

Ketting

De ketting wordt op den duur langer. Ik weet nog steeds niet of de schakels rekken en de ketting dus echt LANGER wordt, of dat de rollen tussen de schalmen los komen te zitten waardoor de inter-schakel-afstand groter lijkt te worden. Hoe dan ook, doordat de ketting 'rekt', past ie niet meer optimaal op de tandwielen en die vreten daardoor in.

Het voorblad heeft vaak 2 a 3 keer zoveel tanden als een achterblad en de ketting ligt daar altijd 180 graden omheen. Om een achterkransje past de ketting vaak maar 90 - 120 graden. Als je dus een 38 tands voorblad hebt, dan pakken ca 20 tanden de ketting beet.
Heb je op dat moment een achter kransje 19 geselecteerd, dan maakt de ketting op hooguit 6 tanden contact. Op die 6 tanden komt evenveel kracht te staan als op de 20 voortanden. Dus dat slijt dan 3 a 4 keer zoveel.

Ik heb jaren lang kettingen van SRAM gebruikt, vooral de PC870. Een mooie en betaalbare ketting. En sterk. Vorig jaar heb ik eens een duurdere KMC gekocht. Met voorgerekte schakels. Waardoor de rek beduidend zou verminderen. Niet dus. Ging een PC870 vaak 4000 - 7000 km mee, de KMC was al met 700 km totaal aan gort. Gemeld bij KMC en men was 'not amused'. Ik kon een nieuwe krijgen want deze was er 1 uit een slechte batch. Nooit meer iets van gehoord. KMC lijkt een kettingmaker voor Bling Bling fietsen te zijn.
Momenteel ligt er een Wipperman RVS ketting op. Was best duur maar na 900 km is de rek nog steeds minimaal.


Tandwielen

Tandwielen slijten. Vooral als je de ketting helemaal op rijdt. Het is altijd de vraag wat je moet doen:

Tot nu toe heb ik altijd voor het eerste gekozen. Je kan dan (afhankelijk van de kwaliteit van de ketting tot wel 8000 km uit een ketting halen. Terwijl die ketting al vaak na 1200 km de 0.75 mm ketting-rek heeft bereikt. Aangezien dit een 7 speed Nexave systeem is, heb je niet zo heel veel keus meer in de tandwielen. Wel in de smanestelling van de cassettes maar niet in de kwaliteit ervan. HG is wel het beste wat je nog kan krijgen. Vooral bij www.rose.nl heeft men nog een uitgebreid assortiment tegen een mooie prijs.


Trapas

Er zat al veel langer een beetje speling op de trapas. Maar er kraakte niks, dus je merkte het ook bijna niet. Tot de winter kwam en de gemeente weer eens fors met zout strooide. Als postbezorger moet ik iedere dag op pad; zon, regen, storm of sneeuw is geen factor voor TNT Post. Toen is er vocht in het lager gekomen en na de winter was alle vet eruit en piepte en kraakte het dat het een lieve lust was. WD40 inspuiten hielp even maar het kraken van het lager deed zeer aan mijn oren.

Ik heb er erg tegen op gekeken om de trapas te vervangen. Bij de fietsenmaker zou het ca 50 euro kosten om het lager te vervangen. En ik zou mijn fiets bijna een week kwijt zijn. Vooral dat laatste was een probleem. Dus bij Rose een bracketsleutel en een BB-UN54 bracket gekocht. Die bleek te kort te zijn (toch verkeerd opgemeten) maar bij De TWeewieler hadden ze een 118 mm op voorraad dus die zit er nu in. Montage was kinderspel. Je moet alleen weten dat de rechterkant van het trapaslager LINKSE draad heeft en de linkerkant RECHTSE draad en de rest gaat vanzelf (met de juiste bracketsleutel). Een ketting vervangen is moeilijker dan een trapas vervangen! En die ketting doe ik met mijn ogen dicht, dus... :o)


Voorlamp

Origineel zat er een halogeen koplampje op. Maar dat is niks. Dus heb ik een Busch & Mueller verstraler besteld em die erop gezet. Nu komt er een BAL licht uit de lamp die 20 meter naar voren schijnt. Met LED, dus nooit meer lampje vervangen. Dit is hem: Lumotec IQ Cyo. Voor in de stad is deze niet optimaal. Dan kan je beter de IQ Fly hebben: Lumotec IQ Fly

Beide lampen hebben een sensor ingebouwd en ze hebben twee kontakten om een achterlicht op aan te sluiten.


Achterlicht

Het batterij achterlicht van Axa had 1 klein software foutje: als je in de stand 'Auto' door het donker over een gladde asfaltweg reed, 'dacht' de processor dat ie in de garage stond en schakelde zichzelf uit. Een keer tegen de bagadrager schoppen hielp niet. Alleen afstappen en de lamp op 'ON' zetten hielp SOMS. Niete ens altijd. Dit is typisch voor AXA producten. Over-designed en Under-engineered.
Daarom heb ik (ouderwets!) een draadje naar achter getrokken waarop een Busch & Mueller Toplight Flat is aangesloten. 1 Hele felle LED met standlicht functie. Aangesloten op de achterlicht kontakten van de voorlamp. Dus voor- en achterlamp gaan tegelijk aan, wanneer de voorlamp 'denkt' dat het te donker is.


Reflector

Het is druk op de weg. En 's avonds en bij slecht licht lijkt het wel alsof alleen de stuntels op de wegen zitten. het is dan ook zaak om goed gezien te worden. Aan de voorkant zit een schijnwerper die niet gemist kan worden. Aan de achterkant zit ook een dikke bal rood licht. maar aan de zijkanten zit niks. Daar moet je het hebben van reflectoren. OK, in Nederland moeten alle buitenbanden voorzien zijn van zijreflectie. maar je weet hoe dat gaat: stof van je velgremmen en modder/zand en sneeuw vervuilen de band en bedekken de retroflecterende laag.

Dus heb ik op alle fietsen van deze Busch en Mueller spaakreflectoren aangebracht. 1 of 2 per wiel. Van de zijkant komen er dan een serie cycloiden voorbij gerold. Dat zou op moeten vallen. Als de bestuurders niet gezopen hebben. Of anderszins haast om thuis te komen. Grote voordeel van deze reflectoren boven de reflectie strepen op de zijkant van je band: op deze plaatsen is er beduidend minder zwevend vuil. En als de reflector vuild is, is ie makkelijk schoon te maken.


Trappers

Trappers hebben veel te lijden. Op de trappers word de ruwe kracht uitgeoefend. En omdat geen enkele transmissie 100% rendement heeft is de kracht op de trappers de grootste in de hele fiets. Koppel daaraan de weersomstandigheden (regen, sneeuw, kou, hitte, wind) en je zal wel hele goede lagers in je trappers moeten hebben om ze heel lang mee te laten gaan.

Daarom heb ik op gegeven moment de trappers maar vervangen. De oude waren versleten op alle fronten en van deze soort (zie rechts) heb ik er altijd een paar op voorraad liggen.


Achterwiel

Het achterwiel had al kleine haarscheurtjes rond de spaakgaten toen ik de fiets kocht. Op gegeven moment was het raak: 1 spaak scheurde finaal uit de velg en trok een groot stuk metaal mee. Omdat Trek zo'n sterke materialen gebruikt, merkte ik er aanvankelijk niet veel van onder het rijden. Pas toen iemand die achter me reed zei: "Hee, je wiel is niet rond" merkte ik het ook.

Het achterwiel is een Shimano Nexave naaf met 7 speed cartridge pickup. De naaf was 100% in orde. Dus heb ik een reserve wiel uit de garage gehaald en heb dat ingebouwd. Dat wiel was wel ongeremd, maar je moet iets. Daarna ben ik naar Piet Henzen gegaan en die heeft de oude naaf overgezet in een nieuwe velg. Dat heeft ie heel mooi gedaan en het kostte amper 60 euro (nieuwe velg plus arbeidsloon) dus dat was een koopje. De nieuwe velg is een dubbel gebuste Vuelta Tempest.


Voorvork

Er zat wat speling op de voorvork. Dat is normaal. En je kan het op dit type voorvork (schroefdraad type) makkelijk wegdraaien. Alleen: er zou wel eens geen drup vet meer in de lagerschalen kunnen zitten. Dus dan maar even wat meer werk van gemaakt.

Nu draait alles weer als in nieuwstaat.

Onderdelen en afmetingen

OnderdeelType
Trapas Origineel zit er een BB-OT92 bottom bracket in je fiets, type codering 'YL 116'. Die heeft een 68 mm behuizing met een trapas lengte van 117 mm. Jazeker. Op de behuizing staat 116, en als je hem opmeet is ie 117. Ik heb hem vervangen door een 118 mm exemplaar, type BB-UN54 XL118.
Voorvork De vork is een 'InSync Odesa 168' verende voorvork met aangelaste V brake nokken. Best een fijne vork die qua demping instelbaar is dmv de twee draaiknoppen op de vorkpoten. De vork heeft een 1-1/8" vorkbuis van ca 200 mm lang.

Pagina gemaakt op 30 april 2011,