Eerste acte, 19 april 2008

Op zaterdag 19 april hadden we een accuut probleem: de WC liep niet meer door... De bak liep voller en voller toen er doorgetrokken werd. Blijkbaar zat het riool verstopt. Weer iets nieuws, na 24 ongestoorde jaren. Nu kan ik er over praten, maar als je het voor je neus ziet gebeuren heb je andere problemen. Dat moet verholpen worden! Want de WC op de begane grond is het laagste punt. En ook de regenpijp loopt DOOR de woning dus als het gaat regenen komt er een enorme bal water omhoog in de WC.

Dus de gouden gids gepakt en kijken wie er in staat bij de ontstoppers. Dit was mijn eerste ervaring met die beroepsgroep. Thuis deden we het zelf en in dit huis was het nog nooit nodig geweest.

Een aantal in de buurt namen de telefoon niet op. Dus dan maar op alfabetische volgorde gaan bellen. Uiteindelijk hadden we er een die binnen een uur hier zou zijn. Dat werden drie uren. Zenuwslopend. Is ie me vergeten?
Voor de zekerheid de regenpijp op het platte dak dichtgestopt want er hing een dreigend zwart wolkendek. Het bleef droog en de ontstopper kwam toch nog, rond 6 uur 's middags. Hij rolde zijn veer uit, monteerde een kettingfrees en ging aan de slag. Een klein uurtje later was het riool weer open. Hij heeft vier veersegmenten van ieder 4,5 meter aan elkaar moeten koppelen, om door een buis van 17 meter te komen. De verstopping heeft dus waarschijnlijk op gemeentegrond gezeten.

Nadat alles weer opgeruimd was moest er afgerekend worden. Standaard uurloon is €120 plus €30 voor weekend toeslag. Ja ja, het heet een 24/7 dienst maar toch zijn er flinke verschillen in de uurlonen. Maar het riool was open en dit was de eerste keer in 30 jaar!

Tweede acte, 6 mei 2008

Het is nu Dinsdag 6 mei 2008, ca 2 weken na de eerste verstopping. De gootsteen heeft al weer een paar dagen rochelende geluiden gemaakt als er op de tweede verdieping doorgetrokken werd. En nu blijkt waarom: het water in de WC pot blijft weer hoog staan als je doortrekt. Dus WEER VERSTOPT! Heeft die cowboy het vorige keer dan nioet fatsoenlijk gedaan?

Dus besluit ik om deze keer een andere te bellen en wel eentje die uit de stad komt. Het betreffende bedrijf is er redelijk snel. Ondertussen heb ik samen met een buurman de rioolpijp gevonden op ca 50 cm voordat die gemeentegrond in gaat (op een diepte van ca 60 cm). De ontstopper pakte een accuboormachine met gatenzaag en maakt een mooi rond gat in de buis. Het bruine water stroomt ons tegemoet. De verstopping zit dus stroomafwaarts.
De ontstopper steekt zijn hogedrukslang in het zojuist geboorde gat. De slang gaat er een kleine meter in, voordat de verstopping gevonden is. Even flink blazen en de zaak is open. Voor het gemak wordt de hele buis eens goed onder handen genomen. Nu is alles wel goed schoon. Ik zie het water soepel wegstromen door het geboorde gat.

De ontstopper doet me een aanbod: voor €140 per meter (zonder bon en contant afgerekend) komt ie de buis onder mijn oprit vervangen. Want, zegt ie, daar is iets mee. Of dat zo is, betwijfel ik en hou de zaak af. Ook deze blaasbeurt gaat me €140 kosten. Maar nu lijkt alles wel goed aangepakt te zijn. Dus die pijp laten we lekker zitten.

Derde acte : 3 juni 2008

Dinsdag 3 juni. We hebben een kookwas aangezet om de wasmachine zichzelf schoon te laten spoelen (zie ook Fix the LG die daarover gaat) en in de WC is de vloer nat aan het worden. Ik spoel de WC door en het water staat weer tot de rand van de pot. Het is WEER raak. Gelukkig is het 3 uur 's middags dus ik kan gewoon iedereen nog bereiken. De vorige keer hadden we geen slechte ervaring met de lokale ontstopper. Dus werd die nog eens gebeld.

Ondertussen schep ik de slurrie weg die zich in het gat boven de rioolpijp bevind. Het water loopt door de tijdelijke afsluiting heen die over de pijp zit om het geboorde gat af te dekken. Heel de pijp ziet wit en lichtbruin van het WC papier en de poep. Om een of andere reden hoopt het WC papier zich hier op.
Omdat de ontstopper de tijd neemt om langs te komen pak ik mijn eigen kleine onstopperveer en begin wat te peuteren. Misschien lukt het wel? Het lukt niet. Mijn veertje is niet stijf genoeg. Ik kan hem ongeveer een meter insteken eer ie op iets hards stuit.

Rond 7 uur 's avonds arriveert de ontstopper en binnen enkele minuten is de pijp weer open. Deze keer vindt de ontstopper een gewillig oor als we over een permanente oplossing praten. Mijn idee is:

De ontstopper heeft een ander idee. Hij is er heilig van overtuigd dat de pijp onder mijn oprit ergens een verwijding heeft en net onder de erfafscheiding weer een vernauwing. "En op die vernauwing loopt ie iedere keer vast". Daarom houdt ie vast aan zijn originele plan om de buis op te graven en te vervangen door een exemplaar van 125 mm.
Wij proberen nogmaals of een camera inspectie niet zinnig is. "Dat kost jou alleen maar geld en dat hoeft niet want ik weet al precies hoe het zit", want hij had dat elders in de wijk ook al meegemaakt.

Daarop heb ik gezegd: als die verwijding en vernauwing erin zitten, EN de verstopping is daarop, dan moet dat er maar uit. Murw geslagen door de rekeningen. Iedere keer dat een van deze rioolcowboys langs komt kost je dat gemiddeld €125. Veel geld. De twijfel blijft.

Vierde acte : 4 - 6 juni 2008

De volgende dag evalueer ik de zaak nogmaals:

Op basis hiervan kan ik maar tot 1 conclusie komen:

Het probleem zit op (of zeer dichtbij) het terrein van de gemeente.

Op 6 juni bel ik de onststopper om hem hiervan op de hoogte te brengen. Maar die is onvermurwbaar: de storing zit in de vernauwde pijp. Als dat eruit is is alles weer in orde! Hij komt volgende week en eist contante betaling (€ 1000) waarna ik 10 jaar garantie krijg zonder dat er een factuur of kwitantie is.

Nogmaals breng ik de camera inspectie te berde maar de ontstopper heeft er geen handje van om aan zichzelf te twijfelen. "Het is zoals ik het zeg, geloof me nou maar".

Het probleem is: ik geloof hem NIET!. Het KAN gewoon niet. Alleen moet ik dat kunnen BEWIJZEN! Ikzelf heb geen bouwplan van het riool. Dus besluit ik de originele bouwer van de woningen te bellen om te vragen of die er nog 1 heeft. De secretaresse vertelt me dat de oudste tekeningen die zij hebben ca 8 jaar oud zijn. Maar op het gemeentehuis hebben ze van ieder huis in de gemeente alle papieren van alle huizen.

Dus bel ik het gemeentehuis en verneem daar van een expert dat je die kan komen inzien als je een legitimatie bewijs bij je hebt. Dus ga ik naar het dan vrijwel lege gemeentehuis, op vrijdagmiddag om half vijf. Daar aangekomen krijg ik een nummer (er zijn 12 ambtenaren aan de slag voor iets van 7 klanten) om aan te sluiten bij balies 12-15.
De zittende ambtenaar meldt me dat ie die tekeningen niet heeft. Die moet je thuis opvragen via internet. Ik leg mijn situatie uit en vertel over de miep die mij hier naartoe heeft laten komen.
Omdat het nu niet zo druk is doet ie me een gunst en laat me zien hoe dat gaat. Het is snel duidelijk dat er onder het hele huis 1 buis ligt van 1 diameter. Geen verwijdingen en geen vernauwingen. 1 Pijp van 15 cm diameter.

Met die kennis stel ik enkele mails op naar de ontstopper om aan te geven dat de buis onder de oprit NIET vervangen gaat worden. Ook meld ik aan de gemeente dat ik al meerdere keren een verstopping heb gehad op of nabij de perceelsgrens.

Epiloog : 9 juni 2008

Eerst heb ik met de gemeente overlegd. Men had mijn mail al wel gehad maar nog niet doorgegeven aan de betreffende afdeling. Even later word ik gebeld door een beleidmedewerkster. Ik leg de hele zaak uit en zij belooft mij haar best te gaan doen bij de uitvoerdende diensten.
Ondertussen bel ik met de lokale ontstopper. Ik krijg zijn moeder aan de lijn en vraag haar of ze de E-mails van vrijdag gelezen hebben. Dat was het geval. Maar haar zoon is hard aan het werk en zal me vanavond wel terugbellen.

Een klein half uur later belt de gemeente me terug. Op basis van wat ik meldde is er genoeg reden om te veronderstellen dat er in gemeentegrond een probleem zit. Op dinsdagochtend om 8 uur staat er een inspectie en reparatieploeg van een aannemer aan de deur. Kijk, het loont dus om aanhoudend te zijn.

Om correct te zijn meld ik dit even per E-mail aan de lokale ontstopper. Daarna valt er een zware last van mijn schouder af. Ik krijg weer zin om met de racefiets een paar rondjes te gaan maken....

's Avonds belt de lokale ontstopper me persoonlijk. Hij wil morgen langskomen om de pijp te vervangen. Ik leg uit dat daar voorlopig geen sprake meer van kan zijn. Daarna begint ie me ervan te beschuldigen dat ik zaken verdraaid heb in mijn mails. Maar omdat ie servicegericht is mag ik zelf uitmaken hoe ik verder ga.
Hij biedt ook aan om direct nog even langs te komen om een camera inspectie uit te voeren. Ik wees hem erop dat ie dat tot nu toe iedere keer geweigerd had, maar dat had ik toch echt verkeerd begrepen. Ook is er nu ineens nooit meer sprake van geweest dat de hele pijp onder mijn oprit vervangen had moeten worden. Een stuk van 1 of 2 meter had ook gekund. Alleen: dat is mij nooit verteld door betreffende persoon, voor zover ik en mijn vrouw ons kunnen herinneren.

Ik weet het niet meer en ik wil het ook niet meer weten. Ik begin de rioolontstopperwereld beu te worden.

De officiële procedure in Tilburg

Later verneem ik van een medewerkster van de gemeente hoe dit soort dingen eigenlijk gaat:

Je belt 0800 1920. In het keuzemenu kies je optie 1 en je krijgt het telefoonnummer van een ontstopper die gelieerd is aan de gemeente Tilburg. De keren dat ik dit uitprobeerde was dat Helma in Goirle. Ik neem aan dat er gunstige tarieven zijn als je met hen contact opneemt.

Naschrift

Op dinsdag 10 juni ging de grond open. De aannemer van de gemeente (Helma) was een professional. Binnen de kortste keren was het onstoppings stuk op gemeentegrond gevonden. Wat mij opviel was, dat, ofschoon mijn riolering helemaal PVC is, het deel van de gemeente nog steeds gresbuis was.
Ter inspectie werd de gresbuis waar mijn PVC buis in uit kwam opengebroken. De buis zelf was helemaal glad. Wel was er een hoge drempel waar de PVC buis in de manchet van de gresbuis kwam. Waarschijnlijk was dat het waar het papier zich ophoopte. Dit manchet zat op ca 30 cm voorbij de perceelsgrens. Dus nog ruim op gemeentegrond. De lokale ontstopper was dus bezig om me een poot uit te draaien.

Ik denk dat dit de oorzaak van mijn problemen was:

Daarom hebben we nu als regels ingevoerd:
  1. Minder papier voor het afdeppen van natte pruimen
  2. Plasdep-papier liever niet doorspoelen, maar in het tamponnenbakje
  3. Als je toch doorspoelt: niet op "spoelstop" drukken
  4. Regelmatig een keer op vol volume doorspoelen
Uit piëteitsoverwegingen heb ik besloten om de namen van de beide ontstoppers niet openbaar te maken. Dat is totaal niet productief. Als je als Tilburgs burger een probleem hebt, bel je het centraal meldpunt en je probleem wordt opgelost. Daar draait het om.
Mocht je toch liever op je eigen manier verder gaan dan is mogelijk Van Vught een goede partner omdat die op hun website een prijslijst hebben staan. Je weet dus van tevoren wat het ongeveer gaat kosten. Bovendien: Van Vught doet alleen inspectie en reiniging. Ze leggen zelf geen buizen aan dus ze zijn er niet bij gebaat om voor te stellen allerhande buizen te gaan vervangen.

Multimedia

Instantie Bereikbaar via
Centraal meldpunt 0800 1920
wzklacht@tilburg.nl
Helma http://www.helma.nl
Van Vught Rioleringen http://www.vanvughtrioleringen.nl/